Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Truls Borgström, samord
nare för nationell elektri fieringsstrategi på rege ringskansliet. 1 Hur ser du på din roll som elektrifierings general? – Jag samordnar arbetet med regeringens elektrifieringsstrategi vilket innebär att jag leder arbetet i den arbetsgrupp vi har inrättat på Infrastrukturdepartementet. Samtidigt har jag många kontakter med olika externa intressenter som vi ska ha en dialog med. 2 Vilken roll har gasen i elektrifieringen? – Gas har en stor roll i elektrifieringen av industrin genom vätgas som produceras i elektrolysörer. Vätgas kommer förmodligen även nyttjas för transporter som är svårare att direktelektrifiera. Biogasdrivna fordon rullar redan på våra vägar och kommer säkert fortsätta göra det den närmaste tiden framöver. Hur biogasen kommer användas på lite längre sikt beror bland annat på hur konkurrenskraften för olika alternativ utvecklas. 3 Är elektrifieringen lösningen på allt? – Det är det förstås inte och det beror också på tidsperspektivet. Vi får helt enkelt se. Den övergripande trenden är dock att ökade klimatkrav, näringslivets planer och teknikutvecklingen innebär att vårt samhälle kommer vara mycket mer elektrifierat än i dag i ett längre tidsperspektiv, som 2045. Toyota Mirai med bränsleceller lanseras nu i ny, tuffare tappning. Den japanska biltillverkaren räknar med att tillverka betydligt fler bilar av denna modell än tidigare version. Biljättarna banar väg för elbilar på vätgas Elbilar som drivs med vätgas genom bränsleceller står högt på agendan för flera av världens biltillverkare. I framkant ligger Toyota och Hyundai som båda nu satsar på större tillverkning av bilar med denna teknik. På senare år har elbilarna fått en allt större roll i omställningen för att minska utsläppen från trafiken. Försäljningen av elhybrider och olika laddbara bilar med batteri har också ökat kraftigt. Många fördelar Men nu gör flera biltillverkare också stora satsningar på elbilar som drivs med vätgas genom bränsleceller. Fördelen med dessa bilar är flera. Förnybar el från sol och vind kan omvandlas, lagras och transporteras som vätgas. I bränslecellen omvandlas vätgasen till el igen och den enda restprodukten som uppstår är vatten. Dessutom har bränslecellsbilarna ofta längre räckvidd än en laddbar ken, till exempel BMW och Audi, har nya modeller på gång. Hyundais nya bilmärke för bränslecellsbilar med vät gasdrift. (HTWO=H2 , den kemiska formeln för vätgas.) bil och de går också snabbare att tanka. På minussidan är att det än så länge är glest mellan tankstationerna och att bilarna är dyra. Redan i dag finns modellerna Toyota Mirai och Hyundai Nexo på marknaden och flera bilmärNyregistrerade personbilar med gasdrift 1 000 3 000 5 000 7 000 2 000 4 000 6 000 0 2005 2010 2015 2020 Källa: Bil Sweden 4 ENERGIGAS NR 1 2021 Nytt märke för vätgas Enligt Toyota är bränsecellsbilarna nödvändiga för att klara hållbarhetsmålen. Nyligen lanserade den japanska biltillverkaren också en andra generation av Toyota Mirai med vätgasdrift. Den sydkoreanska konkurrenten Hyundai ser också en framtid för den vätgasdrivna elbilen. Ett exempel är att företaget nu marknadsför ett helt nytt bilmärke för tekniken, HTWO. För en tid sedan blev det också klart att Hyundai bygger en ny anläggning för produktion av bränsleceller i Kina. Anläggningen ska främst producera bränslecellsystem till vätgasmodellen Nexo. 50 000 gasbilar på de svenska vägarna Försäljning. Närmare 3 500 gasdrivna personbilar såldes förra året i Sverige, enligt statistik från Bil Sweden. Totalt finns det i dag cirka 50 000 person bilar som drivs med fordonsgas. Bränslecellsbilarna som drivs med vätgas är än så länge bara ett fåtal, men beräknas öka framöver. FOTO: TOYOTA