Energigas 1
Profilen ” › Jag är en entreprenör och har alltid
velat bygga upp ett glatt företag. När jag fick den här idén kombinerades mina mål att göra något idealistiskt med att göra affärer i ett internationellt företag. ” Marcel Borger, vd, Orangegas göra något bra för världen. Erfarenheten av att sälja bensinstationer i kombination med att politikerna i landet ville satsa på att bygga ett nätverk av biogastankstationer fick honom att våga tro att tiden var mogen. – Jag är en entreprenör och har alltid velat bygga upp ett glatt företag. När jag fick den här idén kombinerades mina mål att göra något idealistiskt med att göra affärer i ett internationellt företag. Marcel Borger kommer från en entreprenörsfamilj som under många år drivit möbelföretag. I dag är hans 80-åriga pappa engagerad på Orangegas huvudkontor. – Jag kan alltid komma till honom och få goda råd. Expansion i rekordfart År 2009 öppnade Orangegas sin första tankstation i Nederländerna och sedan dess har expansionen gått i rekordfart, nu med över 220 stationer i Europa. I dag finns de karaktäristiskt orangegröna tankstationerna i Nederländerna, Tyskland, Belgien och Sverige. Ytterligare länder är dock aktuella som Schweiz, Italien och Storbritannien. Den sympatiske holländaren tycks fascinerad över att Sverige ligger så långt fram när det gäller biogasproduktion och att gasen används så flitigt som fordonsbränsle. De senaste åren har han åkt runt i landet tillsammans med företagets svenska vd Mats Ekelund, veteran i den svenska biogasbranschen, för att knyta kontakter. Orangegas expansion bygger på ett nät av egna tankstationer kombinerat med gasdispensers hos andra aktörer, exempelvis Preem, Circle K och OKQ8. – Mats har öppnat många dörrar och det har varit en stor fördel för oss. De första erfarenheterna av Sverige är väldigt positiva. Vi känner oss mycket välkomna, även av våra konkurrenter. Saknar marknadsföring Däremot uttrycker Marcel Borger förvåning över hur lite gasen marknadsförs och syns ute i samhället. – Efter ett år av roadtrips sa jag till Mats: ”Det finns ju ingen marknadsföring, ingen sponsring”. Det hoppas jag att vi kan ändra på. Om det inte hade varit för corona hade ni sett mer av oss redan nu. Orangegas har utökat sin personal i Sverige och kommer i april ha fem anställda. Företaget har ett kontor i Helsingborg och planer finns att öppna huvudkontor i Göteborg och Stockholm. – Vi är inga trollkarlar, men vi är väldigt aktiva. I Holland knackar vi dörr och kontaktar företag och frågar om de vill köra på biogas. Vi satsar också på event och sponsring. Jag har en bakgrund inom sälj och marknadsföring och allt handlar om hur du talar med dina kunder. Min dotter säger att jag tjänar Färgstark. Marcel Borger vill göra biogasen mer synlig i pengar på att prata, skrattar trebarnspappan som också är mycket sportintresserad. Sponsrar ungdomar Helgerna tillbringar han och frun med barnen på deras olika sportaktiviteter. Företaget sponsrar också ett eget ishockeylag, Orangegas Capitals, i hemstaden. – Vi sponsrar aldrig eliten. Vi letar alltid efter lagen och ungdomarna som behöver extra stöd för att komma framåt. I Sverige 26 ENERGIGAS NR 1 2021