Energigas 1
Bränslecellsbilar Världens första solcellsdrivna
tankstation har satt Mariestad på den internationella vätgaskartan. Kommunen har en egen växande flotta av bränslecellsbilar och hoppas nu att både företag och privatpersoner ska haka på. Text: Marie Alpman Foto: Martin Frick Vätgas växer i Mariestad N är lilla Mariestad invigde världens första självförsörjande, publika tankstation för vätgas i maj 2019 spred sig nyheten snabbt över världen. Många ville se den med egna ögon. – Vi har haft besök från Indien, Kanada och USA. Vi har fått en ny vänort, Waarnambool i Australien, som vill göra samma sak. Österrikes ambassad har gjort en film om vår satsning, säger Susanné Wallner, utvecklingsstrateg på Mariestads kommun. Hade inte corona satt stopp hade komSusanné Wallner munen haft en strid ström av besökare även på senare tid då intresset för förnybar vätgas fullständigt exploderat både i Sverige och utomlands. I somras lanserade EU sin vätgasstrategi med planer på en snabb uppskalning av tillverkningen av vätgas i Europa under de närmaste tio åren. Här hemma har Volvokoncernen inlett ett samarbete med tyska Daimler för att utveckla bränsleceller för tunga lastbilar och arbetsfordon. LKAB och SSAB har siktet inställt på fossilfritt stål med hjälp av förnybar vätgas. – Vätgas har verkligen blivit superhett. Det visar att vi är inne på rätt spår, säger Susanné Wallner. Under huven. I bränslecellen sker en kemisk reaktion mellan vätgasen och syret i luften. Resultatet blir elektricitet, som driver bilens elmotor. Digitala föreläsningar I stället för att ta emot besökare på plats håller hon numera pandemianpassade digi tala föreläsningar. Bland alla de som vill lära sig mer om vätgasteknik finns såväl stora banker som börsbolag, berättar hon. – Det som gör oss i Mariestad så intressanta är att vi gör saker i verkligheten och inte bara på papper. Folk vill se färdiga lösningar. Tankstationen ligger strategiskt placerad vid E20. Solceller på ett fält bredvid stationen ger el till en elektrolysör som spjälkar vatten till vätgas och syrgas. Vätgasen lagras i behållare i två containrar. På så sätt finns det vätgas även nu under vintern. Än så länge är det framförallt kommunens egna bränslecellsbilar som utnyttjar tankstationen. Totalt leasar kommunen 14 stycken som används inom hemtjänsten och i kommunens bilpool. – Vi försöker få tag i så många vi kan. Eftersom bilarna är förhållandevis dyra leasar vi dem via olika projekt för att få ner kostnaden, säger Susanné Wallner. Två vätgasmodeller i Sverige En hög prislapp är en av anledningarna till att personbilar som drivs med bränsle celler inte slagit igenom ännu. Totalt rullar endast ett 50-tal personbilar med bränsle celler i Sverige enligt branschorganisationen Vätgas Sverige. På den svenska marknaden säljs, när detta skrivs, två modeller: Hyundais Nexo som enligt Hyundais hemsida kostar från 849 900 kronor och Toyota Mirai. Toyota har sedan 2016 levererat den första generationen av modellen Mirai i Sverige. I början av detta år lanseras den andra generationen i Sverige och Europa. Liksom föregångaren kommer den att leasas ut. ENERGIGAS NR 1 2021 17 ›