Energigas 1
I korthet Två vätgasbussar beställda Gävleborg ha
r beställt två vätgasbussar med helt ny teknik från busstillverkaren Solaris. Vätgasbussarna blir Sveriges första och de kommer att börja rulla i Sandviken i slutet av 2021. Bussarna ska ingå i ordinarie linjetrafik. Gasledning byggs igen Arbetet med den ryska gasledningen Nord Stream 2 i Östersjön återupptas, rapporterar SVT. Arbetet stoppades för två år sedan på grund av USA:s hot om sanktioner mot projektet. Då var det bara omkring 15 mil av kvar att bygga av den 246 mil långa ledningen. Nu har ryska Gazprom, som står bakom ledningen, återupptagit arbete i den tyska ekonomiska zonen. BP och Ørsted i samarbete Brittiska BP vill starta storskalig produktion av grön vätgas i Tyskland. Ett avsiktsavtal har tecknats med danska Ørsted och bolagen ska till en början bygga en elektrolysör med kapacitet på 50 megawatt vid BP:s raffinaderi i nordvästra Tyskland. Anläggningen ska drivas med förnybar el från en av Ørsteds vindkraftsparker i Nordsjön. Vätgasen kommer att användas i raffinaderiet. Planerad driftstart är 2024. Vätgasstrategi kräver flera åtgärder Flera åtgärder krävs för att svensk industri ska kunna genomföra sina planer på fossilfri vätgas. Det konstaterar initiativet Fossilfritt Sverige i sin vätgasstrategi. En rad svenska företag har redan konkreta planer på att minska sina utsläpp med hjälp av fossilfri vätgas. Tillsammans kan dessa projekt leda till minskade koldioxidutsläpp med 30 procent konstaterar Fossilfritt Sverige i sin vätgasstrategi som presenterats för regeringen. Flera utmaningar Men utvecklingen innebär flera utmaningar. Elbehovet för - väntas till exempel öka med 55 terawattimmar till 2045. Det kräver en utbyggnad av förnybar elproduktion och högre kapacitet i elnäten. Svenska kraftnät bör därför få i uppdrag att ta fram en elnätsplan som matchar industrins elektrifiering, föreslår Fossilfritt Sverige. Ökad elektrolyskapacitet Till 2030 behöver Sverige bygga upp en elektrolyskapacitet på 3 gigawattimmar som ska ökas till minst 8 till 2045. Staten kommer till en början att behöva hjälpa till med finansieringen eftersom förnybar vätgas än så länge är dyrare än fossilbaserad. Andra förslag är nya regelverk för vätgasledningar och miljötillstånd, stöd till ett antal svenska vätgaskluster samt en översyn av skatte reglerna. Per Bolund (MP) välkomnade förslagen: Per Bolund – Vätgasen är en central del av Sveriges väg mot hållbarhet och vi vill arbeta mot att Sverige ska bli ett ledande vätgasland, sa han vid Fossilfritt Sveriges digitala seminarium. Rege ringen har nu gett Energimyndigheten i uppdrag att ta fram förslag till en övergripande strategi för vätgas. Läs mer: Hela vätgasstrategin finns att ladda ner på fossilfrittsverige.se/strategier Preem utreder fossilfri vätgas Lysekil. Preems mål att producera fem miljoner kubikmeter biodrivmedel till 2030 kräver storskalig försörjning av vätgas. Nu inleder företaget en studie tillsammans med Vattenfall för att undersöka möjligheterna att producera fossilfri vätgas. Planen är att bygga en produktions anläggning för elektrolys av vatten vid raffinaderiet i Lysekil. Studien, som utöver 95 procent biogas Fordonsgasförsäljning i Sverige (ton) 120 000 150 000 30 000 60 000 90 000 0 1995 Totalt Den gasdrivna tankern Fure Vinga är byggd i Kina. FOTO: FURETANK Nytt gasdrivet tankfartyg levererat Biogas Naturgas 2010 Källa: Energigas Sverige/SCB 2020 Fure Vinga. Det nya gasdrivna tankfartyget Fure Vinga har levererats till rederiet Furetank från ett varv i Kina. Fartyget kommer att drivas med flytande naturgas och flytande biogas. Fartygets utrustning och egenskaper sänker bränsle förbrukningen och 34 ENERGIGAS NR 1 2021 minskar klimatutsläppen, enligt rederiet. Fure Vinga är det sjunde gasdrivna fartyget i en serie av hittills åtta systerfartyg som byggts för rederierna Furetank, Älvtank och Thun Tankers inom samarbetet i Gothia Tanker Alliance. vätgas produktion, även utreder raffinaderiets framtida el försörjning, ska vara klar i sommar. Om den visar på goda förutsättningar kan nästa steg bli att förbereda byggandet av en första elektrolysanläggning vid raffinaderiet i Lysekil i storleksordningen 200–500 megawatt, enligt Preem. – En satsning på fossilfri vätgas skulle kunna skapa möjligheter för ökad biodrivmedelsproduktion samtidigt som vi minskar utsläppen vid våra raffinaderier, säger Peter Abrahamsson, chef för hållbar utveckling på Preem.