Energigas 1
I korthet Storsatsning på nya bioekonomin n Örnsk
öldsvik blir ett av världens tre största forskningscentrum inom bioraffinaderi. Regeringen har gett forsknings institutet Rise 350 miljoner kronor över två år för att intensifiera arbetet med hållbara lösningar inom bioekonomin. En ny pilothall för testbäddar ska byggas i anslutning till Rise befintliga verksamhet på Domsjö fabriksområde. Där ska innovat örer, entreprenörer, marknadsförare och forskare kunna mötas för att skala upp och kommersialisera nya produkter och teknik. Uppdraget innebär även att modernisera och komplettera befintliga testbäddar för bio - raffi naderi för att bättre kunna ta till vara skogsråvara. Kunskapen inom området små eloch vätgasfordon, som exempelvis poddtaxibilar, undersöks i ny studie. FOTO: AXEL ENGLUND/ OXENSTIERNAFOTO Energieffektivare fordon i ny studie öppna nya affärsmöjligheter för biogasproducenter, samtidigt som FOTO: KRISTER HANSSON affärsmöjlighet är en viktig anledning till att vi är med i projektet, säger han. Gasum har i dag befintliga biogasanläggningar i flera storlekar och med olika uppgraderingstekniker. Data från dessa produktionsanläggningar kan användas i Rise-projektet enligt Andreas Berg. – Vi kan räkna på anläggningar i olika storlekar, exempelvis vilka tekniska lösningar som kan vara rimliga och kan bidra med perspektiv och kunnande kring biogasproduktionens alla delar, säger han. Första biogasprojektet i Industriklivet Projektet finansieras med 811 000 kronor från statliga Industriklivet som administreras av Energimyndigheten. Det är det första biogasprojekt som får stöd inom satsningen, som från och med i år finansierar även projekt som handlar om klimatomställning, exempelvis biogasproduktion. SIV ENGELMARK CEDERBORG CCS, Carbon Capture and Storage, är ett samlingsnamn för olika metoder för att fånga in och lagra koldioxid. n Små fordon kan spela en stor roll i att minska utsläppen i urbana miljöer. En ny studie för utveckling av små, miljöanpassade, kostnadsoch energieffektiva fordon, som exempelvis poddtaxibilar, inleds nu av forskningsinstitutet Rise. Ambitionen är att öka kunskapen inom området små el- och vätgasfordon och därmed stärka svensk industris konkurrenskraft. Bränslecellsföretaget myFC deltar i studien: – Vår bränslecell är så liten och modulär att vi optimalt kan anpassa bränslecellen efter den effekt fordonet behöver i stället för att behöva anpassa fordonet efter bränslecellen, säger Sebastian Weber, teknikutvecklingschef på myFC. Studien finansieras av Energimyndigheten och genomförs under våren 2021 inom ramen för programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI. Vätgasproduktion ute till havs n Havsbaserade vindkraftverk som tillverkar vätgas som distribueras till land. Det är målet med ett nytt stort forskningsprojekt som leds av Siemens Energy, skriver Forskning och framsteg. Vätgasen ska kunna användas för tillverkning av fossilfritt stål. De första vindkraftverken ska stå klara kring 2025 och ha en kapacitet på 14 megawatt. Förutom Siemens deltar drygt 30 andra företag, universitet och forskningsinstitut i projektet. Så ska transport och industri bli fossilfri n Fossilfri vätgas kan få en nyckelroll om Sverige ska ha möjlighet att nå klimatmålen till 2045. Ett nytt forskningsprojekt vid Högskolan i Gävle ska nu kartlägga hur aktörerna inom transport- och industrisektorn ska kunna ersätta fossila bränslen med fossilfri vätgas. Projektet är ett av fyra vid högskolan som får dela på tolv miljoner kronor ur Europeiska regionala utvecklingsfonden. Högskolan i Gävle och Region Gävleborg kommer gå in och bidra med lika mycket. ENERGIGAS NR 1 2021 33