Energigas 1
Gasbilsmarknad Att marknadsföra gasbilar när stor
a delar av samhället ställer om till el är en utmaning. En som har lyckats är Seat som förra året sålde flest gasbilar i Sverige genom en offensiv strategi. – Gasen tillhör framtiden och är här för att stanna, säger Marcus Akmal, försäljningschef på Seat Sverige, som är övertygad om att en mix av gasfordon, hybrider och rena elbilar behövs för att ställa om. Offensiv marknadsföring lyfte försäljning T otalt såldes närmare 3 500 personbilar med gasdrift i Sverige förra året, varav Seat stod för en tredje del. Hela 14 procent av Seats sammanlagda försäljning var gasbilar. Storsälj aren Leon lanserades i höstas i ny tappning sam tidigt som den sjusitsiga suven Tarraco erbjöds med gasdrift. Även småbilarna Arona och Ibiza ingår i gasutbudet. Framgångsfaktorn stavas långsiktighet och målinriktad marknadsföring, menar Marcus Akmal, chef för Seats företagsförsäljning. Han utsågs till Seats bästa head of fleet för verksamhetsåret 2019. Året innan började han på företaget och lyckades omedelbart få fart på omsättningen. Sticka hål på myter – Mitt uppdrag var att kickstarta företagsförsäljningen. På den tiden hade Seat främst privat personer som kunder. Den offentliga sektorn, med kommuner och regioner i spetsen, står för den stora delen av gasbilsförsäljningen så jag bestämde mig för att gå ”all in” där. Han konstaterar att i Sydeuropa är man lyfter fram bränslet. FOTO: PATRIK RENMARK generellt mer familjär med gas och många använder exempelvis gasspisar. I Sverige där”Successivt har vi ökat våra marknadsandelar, och det är den offentliga sektorn och taxibranschen som har varit dragloket i vår volymökning. ” Marcus Akmal, chef för Seats företagsförsäljning emot har det funnits ett motstånd mot gas. – Vi har lagt mycket tid på att sticka hål på en massa myter. Rostar gastanken? Är det kö till gasstationerna? Är infrastrukturen verkligen tillräcklig? Vad händer om man krockar med en gasbil? Kunskapsluckorna har varit stora och vi har lagt tid och energi på att utbilda både personal och kunder. Dessutom har vi varit aktiva i till exempel Almedalen och på andra event och i olika forum. Successivt har vi ökat våra marknadsandelar, och det är den offentliga sektorn och taxibranschen som har varit dragloket i vår volymökning. ENERGIGAS NR 1 2021 7 ›