Bumsen 1
åren 2015 lanserades TomToms nya GPS Rider 400. J
ag införskaffade premiumversionen som innehåller GPS-väska, bilfäste och ett par låsbara delar för hojfästet. Rider 400 levereras med 16 GB internminne, kostnadsfria livstids kartuppdateringar för 43 länder i Europa, kostnadsfria trafikkamerauppdateringar och trafikstatus i realtid. En enklare version av denna GPS finns som heter Rider 40 där endast 23 länder ingår, 8 GB internminne och inga trafikkamerauppdateringar. V Jag hade tidigare Rider 5 (lanserad 2013) på hojen och var hyggligt nöjd med den. Enda klagomålet var egentligen att den fick spatt när man körde i alperna intill höga bergsväggar. Kanske berodde egenheten på studsande satellitsignaler? På hojen har jag samtidigt även en Garmin 390 vilket är en god komplettering då den låter mig ta del av BMW-klubbens rutter och att den visar kartbilder med en framförhållning på maximalt c:a 3 km i autozoom-läget. TomTom har också autozoom aktiverat, men har som mest c:a 7-800 meters framförhållning men då med en mer detaljerad bild av vad jag har direkt framför mig. Så, varför införskaffa Rider 400 om jag var nöjd med Rider 5? Först, presentationen av kartbilder är samma som för bilmodellerna TomTom Go 500/600 vilka har en ren, pedagogisk och tydlig presentation av data utöver kartbilden. Skärmen utnyttjas på ett bra sätt utan att täcka över kartbilden i onödan. Jag har en TomTom Go 600 i bilen och är synnerligen nöjd med den. När jag såg att Rider 400 brukar samma teknik väcktes mitt intresse. Kart- och fartkamerauppdateringar ingår kostnadsfritt under enhetens livstid, d.v.s. under överskådlig framtid. Dessutom ingår även trafikstatus (traffic) som visar trafiksituationer i realtid via anslutning till din mobiltelefon. 22 BUMSEN 4 – 2015 Vägbyggen och köer visas på skärmen och alternativa rutter föreslås. Informationen hämtas bl.a. från din egen GPS som skvallrar om hur din färd ter sig. Mobiltelefonskopplingen ger även intressanta möjligheter till sökningar efter platser där inte bara inbyggda POI (Point Of Interest) och adresser i GPS:en används i denna, hela internet används! Resultaten presenteras i två kolumner, den vänstra visar resultatet från de i GPS:en inbyggda uppgifterna, den högra från internet. Tidigare GPS-sökningar, turordning: land, stad, gatuadress, kan nu knappas in litet huller om buller som du vill. Förslagen kommer löpande när du knappar in mer information. Skriver du ”Big Burger Uppsala” får du en lista över samtliga med adresser, telefonnummer, nätadress m.m. Det har tidigare (och fortfarande) marknadsförts GPS:er med inbyggda SIM-kort för internetåtkomsten, de kräver alla årliga och dyra abonnemang för att hålla uppkopplingen vid liv. Att bruka kopplingen till internet via mobiltelefonen är i mitt tycke en bättre lösning. Datamängden som överförs är försumbar. För en mobiltelefon med svenskt abonnemang är merkostnaden noll. För resa i utlandet krävs att roaming är aktiverad d.v.s. en kostnad, här får man hålla koll på aktiviteten. TomTom anser att månadsförbrukningen av datamängd är ”i normalfallet c:a 7MB”. Vad som är normalt eller inte har jag inte någon kunskap om. Dock verkar datamängden inte vara överdriven för att kunna använda finesserna i GPS: en. Sommarens rundtur i Europa kunde inte påvisa någon mätbar merförbrukning av data i telefonen. Från 2017 är roaming av datatrafik i Europa utan extra avgift, d.v.s. den ingår i ditt vanliga mobilabonnemang. Monteringen på min R 1200 GS LC var enkel. Jag använde inte medföljande RAM styrmonteringsbygel m.m., jag satte den vridbara hållaren och låset direkt på fågelpinnen via Touratechs två fågelpinnefästen, ett par bockade plåtbitar. Snyggt blev det. Elkabeln drogs via fågelpinnen ned till anslutningen för GPS till höger om framlyktan där den är ansluten parallellt med elanslutningen till Garmins 390. På bilderna syns också stöldskyddsbygeln som hindrar att GPS:en tas loss från fästet. Stöldskyddsbygeln ingår i premiumutgåvan, kan dock köpas separat. Menyerna i GPS:en är pedagogiska. Man begriper det mesta omgående utan att behöva bläddra i handböcker eller gå utbildningskurser! Här har TomTom ett klart övertag mot Garmin som har mycket kvar att lära. Skärmen syns mycket bra med solsken rätt in i enheten. Uppdateringar av bilden löper utan fördröjningar vartefter man svänger runt på vägarna. Att skapa egna rutter vid datorn hemmavid går bra med programmet Tyre (än så länge bara för Windows!). En licens för Tyre Pro ingår i köpet. Det programmet håller samma standard jämfört med Garmins BaseCamp som TomToms GPS gör visavi Garmins d:o, d.v.s. utomordentligt bra och lättanvänt. Här finns dock ett par noteringar! Att föra över skapad rutt till GPS:en kräver ett separat minneskort där ruttfilen kopieras manuellt, ett något knöligt handhavande. Företaget som ligger bakom Tyre (www.tyretotravel.com) lanserar nu Myroute-app (www. myrouteapp.com) där ruttskapandets handhavande är förenklat, fungerar på såväl PC som för Mac, Android-telefoner samt Apples iPhone och iPad-modeller. Det finns även en enkel lösning att ta fram en rutt från punkt A till punkt B med hjälp av TomToms MyDrive som kan köras i din dator (valfri), mobiltelefon (valfri) eller padda. Tack vare GPS:ens internetuppkoppling överförs framtagen rutt eller intresseArtikelförfattaren sommaren 2015 på väg upp till bergspasset Col du Galibier på c:a 2 645 meters höjd, här påpassligt fotograferat av en fager ung fransk dam med kamera i högsta hugg. Lutningen är autentisk! Nya TomTom R TEXT & FOTO CHRISTIAN HOLLMANN ML 2686075 Bumsen 4-15M.indd 22 2015-10-12 23.00