Bumsen 1
punkt automatiskt från dator eller mobiltelefon n
är strömmen slås på i din GPS. Det är synnerligen bekvämt att sitta i soffan och plocka fram sommarens intressanta resmål i datorn vilka alla därefter automatiskt finns i GPS: en! En intressant detalj jag ännu inte utforskat är att TomToms Rider 400 skall kunna arbeta med GPX-filer! Gäller detta rutter eller endast spår vet jag inte än. Det vore ju förbenat väl om vi kunde få till någon form av enhetlighet i GPS:ernas programvaror! Efter en dag i sadeln med nya GPS:en är jag fortfarande mycket nöjd. Allt fungerar som det skall, ser bra ut och igenkänningsfaktorn från min bilGPS Go 600 är stor. Jag har lekt litet med den inbyggda ruttförslagsfunktionen där du direkt på GPS:en kan få ruttförslag med valbara nivåer avseende ”kurvighet” men också på variationer i höjdled! En liten charmig finess för alpryttare? Ruttförslagen påverkas enkelt genom att du klickar på kartan för adresser/platser du vill skall omfattas varvid rutten räknas om omgående. Tom Rider 400 provkörd 86075 Skall rutten inte återvända och avslutas vid startpunkten håller du pekfingret en sekund i kartbilden där du vill avsluta turen och vips har du en sträcka med valbar kurvighet föreslagen. Mitt hojåkande i Europa är mycket ”ad hoc” där riktning och sträcklängder beror på väder & vind, humör samt allehanda intryck jag får under resan, d.v.s. normalt är inte mycket planerat i förväg, om ens något. För den typen av hojåkarbeteenden måste denna GPS vara den perfekta resekamraten, en stor anledning till varför jag införskaffat den! Ibland får jag höra att TomTom inte klarar av att husera fritidskartan vilket i sak är helt och horisontell presentation. GPS:en går att vrida 90° i sitt fäste varvid bilden automatiskt justerar sig. Oftast hoppar bilden tillbaka till rätt position inom en sekund, hoppandet kan dock vara irriterande. Lösningen är en programvarumässig inställning av bildpresentationen i valt läge (horisontell eller vertikal) varvid den automatiska funktionen förbigås. TomTom förklarar att rörelserna i en mc emellanåt är så stora att GPS:en har svårt att avgöra dess position. Har du inte inställningen i din GPS får du den när du uppdaterar programvaran, vilket sker automatiskt samtidigt med kartuppdateringar. korrekt, jag har dock som ambition att köra på vägar (gärna grusvägar) vilket fungerar förträffligt med medföljande kartmaterial. Träsk, skogsstigar, traktorspår, åkrar, dyhål, sumpmarker och andra epitet hörande till fritidskartan är inte mitt kall. Med ett pris på c:a 3 500 kr (ett lakan extra för premiumutgåva med fler tillbehör medföljande) är nivån mycket skälig och i jämförelse med Garmins d:o föredömlig. Prisvärd är en bra benämning på produkten som kan rekommenderas. Mitt användande av GPS är att ad hoc slå följe med en rutt på plats utan att i dagar hänga över en datorskärm för att fördefiniera rutter. De inbyggda ruttmakarfunktionerna fungerar som förväntat, d.v.s. bra, och stordopet var resan hem från klubbens årsträff på Öland. Jag slog helt sonika in hemadressen (ett klick) och valde ”kurviga vägar”. Sällan har jag uppskattat trakterna kring E22 så underbart positivt! Så, är allt guld och gröna skogar då? Nix! Ett par egenheter har visat sig under sommaren: 1: Bildorienteringen hoppar ibland mellan vertikal 2: Initialt med min iPhone ansluten till GPS:en för att erhålla trafikinfo m.m., har ibland ett uppvaknande från viloläge resulterat i att anslutningen till telefonen tappas för att sekunden senare återanslutas. Detta kan hålla på tills GPS och telefon återstartas. En återställning av GPS: en skall lösa denna egenhet. Här tror jag att blåtandsprogrammeringen i GPS:en har litet kvar att utvecklas. I övrigt har allt fungerat klockrent. Några personer har frågat mig om det är ”värt” att uppgradera hojens GPS från en Rider 5 (2013 års modell) till nya Rider 400 vilket kan vara en fråga som är svår att enkelt besvara. Rider 5 är en mycket bra GPS! Att jag uppgraderade till Rider 400 hade sin grund i mitt sätt att köra (ad hoc) där jag är nyfiken på Rider 400:s programmeringsmöjligheter för att skapa rutter i GPS:en på någon sekund. Dessutom är jag stor vän av hur kartbild och info presenteras på denna GPS, samma nya presentationsteknik som min bil-GPS, en TomTom Go 600, har. Är dessa två punkter inte av något större intresse för kamraterna är en uppgradering från gamla femman kanske inte av någon större betydelse? BUMSEN 4 – 2015 23 Bumsen 4-15M.indd 23 2015-10-12 23.00