Bumsen 1
Doldisen TEXT: CARL-GUSTAV ARVIDSSON ML 2650532 F
OTO: PRESS För varje fordonstillverkare är säkert drömmen att kunna sälja en modell i miljoner exemplar år efter år. Verkligheten är en annan. Trender kommer och går och därmed kravet på olika slags fordon. BMW:s motorcyklar på 60-talet hade fortfarande spår av förkrigsmaskinerna. Med /5-modellerna började en ny tids utveckling mot modernare motorcyklar. Den av Hans A Muth designade ikonen R 90 S blev denna periods höjdpunkt. Idag har denna modell blivit väldigt eftertraktad av många samlare och betingar höga priser. Efterföljaren kom att bli R 100 S, i princip samma cykel med en starkare motor och en enklare lackering. Hans A Muth var också mannen bakom R 100 RS, första cykeln med fabriksmonterad helkåpa, blev direkt en succé. Därmed kom R 100 S att hamna i skymundan hos handlarna, samtidigt som japanerna kom med starkare och billigare modeller. BMW blev mer och mer beroende av de märkestrogna kunderna. Något måste göras för att få fart på försäljningen av R 100 S. Då ombads Walter Maurer, vid den här tiden arbetade han med färgsättning av BMW:s tävlingsbilar, att göra en specialmodell av R 100 S. Hans utformning Besök på äppelmarknad avslu 34 BUMSEN 4 – 2015 Bumsen 4-15M.indd 34 2015-10-12 23.01