Bumsen 1
Vägen till körkort I september 2012 träffade jag
Sussie på en fest. Vi satt vid samma bord på middagen, dansade och hade en trevlig kväll. När festen var slut bytte vi telefonnummer med varandra och jag lovade komma förbi någon dag och fika. Några veckor efter festen messade jag Sussie och frågade om hon ville ses. Vi fikade och sedan dess har vi varit ett par. Numer är vi även sambo. TEXT & FOTO FREDRIK ODENMAN ML 2680839 och SUSANNE OBENIUS ML 2686827 ussie är en modig person som tycker om att hänga med på olika saker, till exempel klättring eller kliva upp klockan halv fem på morgonen för att sticka ut och fotografera, när våren kom var hon inte sen att sätta sig bakom mig på min motorcykel. Sommaren 2013 åkte vi på min R 1200 GS via ett bröllop i Värmland till Danmark och fantastiska Skagen. På väg hem från Danmark. Stopp i Trollhättan i skydd under en bro för regnet. S Sussie bestämde för kk När hösten kom bestämde sig Sussie för att ta motorcykelkörkort. I november 2013 köpte hon (på min inrådan) en BMW F 650 -99. Jag ville att hon skulle köpa en motorcykel som går bra att köra på grusvägar med, något jag tycker ger en extra dimension till åkandet. Att det skulle vara en BMW var en självklarhet då jag tycker att de är de bästa motorcyklarna och att BMW-klubben är bra. Sussie döpte sin motorcykel till Bettan. Bettan F 650 har en encylindrig motor som kanske inte är världens lättaste att Här övningskör Sussie med sin första motorcykel, en gul BMW F 650, som hon döpte till Bettan. handha, men jag tycker ändå att det är en bra motorcykel att börja med. Sussie köpte till sidoväskor och nya däck samt renoverade drivlinan; vi insåg att en förgasarrenovering inte gick att undvika på grund av bränsleläckage. Det blev ganska dyrt då det gjordes på verkstad men det var värt varenda krona. Övrigt mekande som behövde göras har Sussie gjort själv. Övningskörning påbörjas Vi började övningsköra fast det inte var säsong, oftast i parkeringsgaraget vid Coop i Västberga. Med hjälp av intercom i hjälmarna kunde vi prata med varandra under övningskörningen. Sussie som varit med om flera trafikolyckor med bil har stor respekt för trafiken och tog det därför väldigt försiktigt i början. Jag måste säga att hon redan från början hade fin balans och att hon och motorcykeln såg ut att passa ihop väldigt bra. Val av motorcykel var helt rätt. Våren 2014 fortsatte vi att övningsköra, nu mer och mer ute i trafik. Mycket av det jag kunde lära henne hade jag snappat upp bland annat på Adventure Days i Säfsen och på de avrostningar BMW klubben anordnat. Vi började med korta turer men sedan åkte vi längre och längre, bland annat till Mariefred. En gång tyckte Sussie att motorcykeln kändes instabil och det visade sig vara riktigt. Bakdäcket hade av okänd 38 BUMSEN 4 – 2015 Bumsen 4-15M.indd 38 2015-10-12 23.01