Bumsen 1
MOTOROMBYGGE ANPASSA EFFEKTEN TILL FAMILJEN K75 T
ILL MELLANKLASS J När Jonas skulle låta motorcykelhobbyn smittade av sig till nästa generation ville han stypa den till mellanklass. Så här gick det till. TEXT & FOTO: JONAS LARSSON ag är barnsligt förtjust i min BMW K75 S. Den är ju absolut ingen värsting på något sätt men den har verkligen fått mig att uppskatta körningen med sitt kanske tråkiga men trevliga uppförande. Maken till välbalanserade egenskaper har jag aldrig upplevt på en motorcykel innan denna. Nu var det dags för en ny generation att ta sig an motorcykelns fantastiska värld och då kände jag att varför inte sänka effekten på min egna K75 till 35 kilowatt istället för att köpa ytterligare en motorcykel. Jag snackade ihop mig med Thomas på Tekmo Service i Härryda utanför Göteborg om vad man kunde göra och vi kom fram till lite olika idéer som vi kunde prova. Väl i verkstaden hos Tekmo började vi arbetet med att först kontrollera den ostrypta effekten så vi visste det faktiska startvärdet. Det blev vid bromsbänkskörningen uppmätt till 44kW på bakhjulet, något som korrelerar rätt bra med dom 55kW som är den uppgivna effekten på veven i sin glans dagar när denna motorcykel var ny 1992. digt kit, mig veterligen, för att sänka vi som sagt klura ut själva vilket var det bästa sättet för just denna applikation. Vi kom fram till att ett fysiskt stopp på länkaget till trottelhusen var ett bra sätt. Så vi började laborera med olika tjocka distanser. Ett digert men ändå ett hyfsat roligt jobb. Mäta upp en distans, applicera och sen köra ett antal körningar på dynamote vi kom fram till att just i detta fall blev en fem m meter distans perfekt. En bit med just fem millimeter plattjärn b tty e plats med dom shims på totalt, du gissade rätt, fem millim er vi provat ut. illi met Denna distans limmades på plats med epoxylim. Thomas var nöjd och kunde nu plocka fram intyget som högtidligt stämp a es och signerades. v n l d Väl hemma sedan var det bara att beställa regbesiktning och med effektintyget från 15 Tekmo Service i min hand var regbesiktningen en ren formsak. Vad kostar ett sånt här kalas då? I Service plus den tiden det tog att klura ut hur vi skulle få till strypningen. Det kostade vanlig verkstadstaxa och det minns jag inte hur mycket det blev tyvärr, dessutom olika beroende på applikation. Regbesiktningen sedan Om det är värt detta är upp till var och en att avgöra, för min del tyckte jag absolut det. Så nu har vi en minst lika trevlig K75 som innan i garaget, men som både far och son kan använda.