Bumsen 1
HUR FUNKAR DET BROMSAR MED PULS HUR FUNKAR ABS-BR
OMSAR? Nog har alla en hum om idén bakom ABS-bromsar och vad systemet gör men hur fungerar det egentligen? Vad är det som får bromsen att pulsera? Bumsen förklarar detta lite grundläggande. TEXT: HENNING SVEDBERG F örr kunde du på vägarna ibland se långa bromsspår, den tiden är nästan helt förbi. De långa strecken var ofta resultatet av ineffektiva inbromsningar. Vi kan tacka ABS för denna sentida utveckling. Du når absolut störst bromsverkan när hjulet precis håller på att låsa sig. Att göra det utan ABS-bromsar kräver mycket träning och sinnesnärvaro och det är inte vanligt att mc-förare klarar att göra detta. Systemet ABS däremot gör det varje gång du nyper åt fullt. En handling som annars normalt fått dig att köra omkull. Väldigt duktiga förare kan klara att bromsa mer effektivt än ABS-systemet kan men denna artikel handlar om oss vanliga dödliga förare. Båda dina hjul har sensorer som känner av hjulens rotation. Sensorerna är kopplade till en centralenhet som får och om det ena hjulet ger information om att det snurrar i en annan hastighet Om du låser ett hjul så säger systemet åt bromsarna att inte bromsa riktigt så hårt som du bromsar utan reducerar bromsverkan så att du inte kör omkull. Det som händer i tekniken är att hydrauliska ventiler i bromssystemet väldigt fort öppnar och stänger sig vilket gör att trycket i bromsoket reduceras under väldigt korta perioder som därmed låter hjulet börja snurra igen och med det återfår väggreppet helt. När så sker hör du ett mycket snabbarbetande, nästan surrande, pulsljud från motorcykeln och kan känna en vibration i bromshandtaget. Systemet består alltså av fyra viktiga beståndsdelar. - Hjulrotationssensorerna som sitter vid hjulen, eller på drivlinan, som samlar in information om vad hjulen har för sig. -Ventiler, som styrs av centralenhe46 ten, sitter i bromsledningarna. - Pumpen som hanterar de tryckskillnader som uppstår när ventilerna öppnar och stänger. - Centralenheten är en dator som analyserar sensorernas info och därefter styr ventilerna och pumpen. Fördelarna med ABS är enorma; - Förare kan applicera max bromseffekt utan att riskera att bromsa omkull sig. - Bromssträckan reduceras och det ger mindre risk för krock och samtidigt minskar det eventuella krockvåldet. - Du kan svänga medan du tvärbromsar. Nackdelarna är få men ABS-systemet ökar fordonets pris och ger det mer vikt men det är troligt överkomligt med tanke på säkerheten. ABS-systemet har dock begränsningar, ett däck har en maximal mängd bättre men väl optimera inbromsningen till det rådande greppet. I vissa fall som exempelvis på löst grus kan ABS vara sämre är vanliga bromsar då ett låst hjul i vissa lägen ”gräver ner sig” och bromsar bättre än med ABS. Har du ABS på din motorcykel men inte provat att bromsa så att den löser ut tycker jag att du skall göra det för att bli bekväm med systemet. BMW MC-Klubben har kurser där du får utforska bland annat motorcykelns bromsar. Kontakta ditt ombud och se om det kanske i brist på kurstillfällen hjälpa dig att bli varm i kläderna med ditt ABS-system. Det kan vara bra att vara det tills den dagen kommer och du bromsar hårt och systemet ”skrämmer” dig att släppa bromsen igen och missa värdefulla bromsmeter. Det är aldrig fel att utbilda sig i säkerhet.