Bumsen 1
KRÖNIKA PAPPAS HOJ BLIR MIN PÅ FARSANS GAMLA KNAR
R VISSA FORDON BARA MÅSTE STANNA I FAMILJEN Patrik berättar en historia om hur hans BMW hamnade i hans ägo och hur han hoppas att den skall fortsätta sin vandring. TEXT & FOTO: PATRIK MAGNUSSON D 36 et var sommaren 1992 och undertecknad var 12 år gammal. Vi upplevde OS i Barcelona, Danmark vann EM i herrfotboll och FN gick in i forna Jugoslavien. Jag är fortfarande en pojke som begrundar omvärlden men med små tendenser till tonårspubertet. En varm sommarmorgon kommer min far med nyheten att han åter ska bli motorcykelägare efter 18 års uppehåll. Intresset hade aldrig försvunnit, det hade bara vilat under alla dessa år då och slutligen mig år 1980 med allt som hör ett komplett familjeliv till. Så kom den hem till oss i Lomma, en BMW R90/6 av årsmodell 1975, fraktad på ett släp med ägaren i bilen som ankom från Småland. En blå, vacker och mäktig pjäs uppenbarade sig framför mina ögon. Boxermotorn som stack ut på vardera sida för att befästa sin närvaro på vår gata. Jag blev ohyggligt imponerad av min far som annars inte unnade sig själv mycket, utan han fanns där som ständig support till oss barn. Nu var det hans tur uppå sin ”knarr” som han benämnde den. Han var då 56 år gammal. Varje morgon den sommaren smög jag ut i garaget och beundrade den där stod på centralstödet, hoppade upp på sadeln och levde mig in att jag en dag skulle få köra den till skolgården och visa upp den för skolkamraterna. Så kunde alltså en tolvåring som jag fantisera och med den växte mitt stora MC-intresse fram. Min fars första motorcykel vara en Husqvarna ”rödmyran” som han köpte när han var 16 år gammal. Sedan blev det en BSA, Norton, Triumph, BMW R69, Harley-Davidson. Han ägde faktiskt två Harley-Davidson samtidigt, varav en med sidovagn. kunskapsbank av motorteknik och blev en mycket skicklig egenlärd mekaniker terade ihop motorer av delar från olika håll. Han ägde alla nummer av tidningarna MC-Nytt och Allt Om MC vilket var för honom ett gediget arkiv att ha tillgång till. Hans huvudsakliga favoritfabrikat sade han alltid var BMW,