Kingsize 1
Det var när jag hörde Näääks album som jag kände
att jag ville rappa. Jag tyckte det var sjukt. – Jelassi och sa ”fuck no” och gick in på toan och han (Nisj, reds anm) messade mig och skrev ”du behöver inte göra det om du inte vill”, haha. N: Haha, jag blev rätt stressad för jag vill alltid att studiokänslan ska vara trygg och jag hade preppat dig för att du skulle känna det och så blir du helt ambushed i det här trygga rummet. Så jag fick rätt dåligt samvete… För det är så, speciellt med unga tjejer som kommer till studion – nio av tio första gångerna ÄR det inte fett. Men du gick ner och sköljde ansiktet och sen kom du upp och sa ”vi kör!”, haha. folk, Jireel och dom känner jag sen way back. Sen lärde jag känna Nils och vi kunde sitta och snacka om musik och allt möjligt i säkert ett halvår innan vi ens gjorde någonting. Nils Svennem Lundberg, mer känd som Nisj, sitter med under intervjun. Något som snart ska bli självklart. Utöver att ha producerat hela hennes EP är han också en stor del av Jelassis liv. Nisj: Vissa som kommer till studion är verkligen så här ”jag har en dröm om att rappa”. Att det ska gå fort. Men du gick ju in som konstnär från början, snarare än rappare, och vi kunde ha ganska stora abstrakta samtal om konst och vad du ville göra. Det var roligt. Då är det också värt att ta den tiden för man måste känna igen vem det är som kommer till studion. Samarbetet, och kanske framförallt vänskapen, mellan Jelassi och Nisj är en av anledningarna till att arbetet med debut-EP:n och de tidigare släppta singlarna gått så smidigt – och framförallt att det ens blivit av. J: Jag tror inte det hade gått som det har Det som först skulle vara fyra rader blev en refräng och en vers. Jelassis första rapvers. Men intresset för just rap har funnits med sedan länge. J: Min brorsa brukade bränna skivor till mig av typ Eminem, 50 Cent, Petter, Mange Schmidt. När ”Förortsungar” (musikal- och dramafilm från 2006, reds anm) kom ut… asså det var det bästa jag har sett i mitt liv. Dom var småungar, lika gamla som mig, men dom rappade. Asså what the fuck! J: Sen åkte jag till Tunisien och bodde där från att jag var 9 till 14 och då fanns det inte så mycket datorer och knappt internet. Sen kom jag tillbaka och då hade Näääk släppt ”Näääk vem?” och STOR lyssnade jag mycket på. Men det var när jag hörde Näääks album som jag kände att jag ville rappa. Jag tyckte det var sjukt. Jag har lyssnat på så mycket musik som har hjälpt mig att utvecklas. Redan innan jag började spotta själv så har jag bara kunnat tusentals låtar så jag tror det är därifrån. Jag har catchat flows och massa grejer. Jag hör det hela tiden, vart vi än åker. Så fort Fatima har lämnat rummet - och det kan vara grabbar, asså riktiga grabbar – säger dom ’det är något med den här tjejen, något speciellt. Jag lyssnar inte ens på tjejrappare’ – Nisj Att Fatima Jelassi skulle vara där hon är nu – med alla de senaste årets framgångar staplade på varandra – var inte bara oplanerat, utan också osannolikt. Precis som många andra växte hon upp under svåra förhållanden, men den tidiga exponeringen för svårigheter gjorde henne också starkare – och formade framförallt ett mindset som sedan dess varit orubbligt: att inte bli som dom. Nu sitter hon här, i studion i Årstaberg där bland andra Nisj, Adam Tensta och stylisten Wasima har sin bas, och färdigställer sin första EP. Men det var som sagt långt ifrån självklart. Det som började med klädmärkesprojektet Nobody, skulle senare utvecklas till rap tack vare just erfarna producenten Nisj. Jelassi: Jag har alltid velat göra musik men under perioden i början kände jag att ”det här är inte för mig”. Så jag fokuserade på att göra kläder, jag försökte få ut det jag kände och tänkte genom kläder. Jag har alltid haft ett intresse för mode, så det blev så. Men man började bara tugga runt med gått om vi inte hade suttit sådär och pratat i början. För det var mer att vi lärde känna varandra från botten. Vi pratade om allt från familjeproblem till musik… alltså allt! Så jag kände mig mer och mer bekväm och sen var det bara en dag när Dida ringde mig och sa ”kan du komma till studion, jag behöver hjälp med en sak”. Jag tänkte bara att det var något klädmässigt eller nån video eller whateva, men sen spelade han ”20 lax” och ville att jag skulle hoppa på den. Då hade ingen hört mig spotta eller någonting… Jag var skitnervös För de som följt Jelassi på sociala medier ett längre tag vet vad hon menar. Där har man kunnat se henne rappa med i låtar av alltifrån Skepta till Future. Och på många sätt kan man verkligen säga att det är så hon lärt sig att rappa. J: Asså än idag, om nån ber mig skriva en sexton så vet jag inte vad det är, jag skriver bara. Sen får man ta bort eller lägga till. Av den anledningen, i kombination med hennes unga ålder, är det inte konstigt att det inte direkt var en barndomsdröm som gick i uppfyllelse när hon tidigare i år gjorde tv-debut på Polarpriset och fick rappa framför pristagaren och hiphoppionjären Grandmaster Flash. J: Jag visste inte ens vem det var! Haha. Nils skrattar och fyller i med att berätta att Jelassi ”nästan aldrig vet vem någon är”. När hon, tillsammans med sin lillasyster, skulle uppträda i SVT-programmet ”Luuk & Hallberg” var det samma sak. Men det är något som enligt Nisj visar på hennes ärlighet och egenhet, egenskaper som tillsammans med musiken tagit henne långt på kort tid. Jag frågar honom vad det är som gör Jelassi så speciell. N: Nu blev det musik, men det hade lika gärna kunnat vara vad som helst. Folk hade ändå graviterat till det. För trots att det nu för tiden är så enormt uttjatat med att allt ska vara autentiskt och till och med företag förstått att autenticitet är NR 4, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 45 WWW.KINGSIZEMAG.SE