Kingsize 1
20 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE 2Pac & Outlawz “Still I
Rise” (??) Releasedatum: 21:a december 1999 Jay-Z ”Vol. 3... Life and Times of S. Carter” (Roc-A-Fella / Def Jam) Releasedatum: 28:e december 1999. Efter Tupac Shakurs död kom två postuma soloalbum 1996 och 1997. I slutet av 1999 gav så Death Row Records ut ett tredje projekt bestående av osläppta låtar och remixer, med vännerna i Outlawz. Svenske QDIII bidrar med ett par starka bidrag, där “Letter to the President” även hördes i filmen ”Training Day” 2001. Danskarna Soulshock & Karlin stod även för skivans enda singel ”Baby Don’t Cry (Keep Ya Head Up II)” som kvalitetsmässigt stod ut från det övriga materialet. Nate Dogg, Tha Dogg Pound och producentvännen Johnny J hade även fingrar med i projektet som sålde platina i USA på blott två månader. Även om det finns höjdpunkter, och nostalgiframkallande verser av den gode Pac, så är det uppenbart att flertalet inspelningar borde stannat i kassaskåpet. Bästa låt / gäst / produktion: ”Letter To The President” / - / ”Y’All Don’t Know Us” Precis innan millennieskiftet bjöd Jay-Z på sitt fjärde studioalbum, efter framgångsvågen med ”Vol. 2…Hard Knock Life” året innan. Med den här skivans hitlåtar cementerade Jigga sin position som ”King Of NY” vad gäller topplistplaceringar, radiorotation och platina-plaketter på väggarna. Klubb-bangers som ”Do It Again (Put Ya Hands Up”), med Beanie Sigel och Amil, och UGK-gästade ”Big Pimpin” borgade för fortsatta för framgångar på dansgolven. Med habila insatser av Rockwilder, DJ Clue och Swizz Beatz står naturligtvis på DJ Premier-signerade ”So Ghetto” ut i min bok. Samarbetet med Timbaland bar verkligen frukt på den här skivan och banade väg för återkommande samarbeten under 2000-talet. Bästa låt / gäst / produktion: ”Big Pimpin” / UGK / Hova Song” DMX ”…And Then There Was X” Releasedatum: 21:a december 1999 Med två albumreleaser under 1998 fortsatte Ruff Ryders det hårda jobbet att skugga Roc-A-Fellas framgångar på New York-scenen. Earl Simmons höll ett ursinnigt produktivt tempo i studion och red på en framgångsvåg som kulminerade med ett magiskt uppträdande på Woodstock ´99 under sommaren. Här fick DMX verkligen grepp på receptet för att skapa sina kraftfulla och energiladdade ”anthems”, med röstresurser som få andra rappare i hiphopsvängen. Samtidigt blev produktionen klart mer stringent och konkurrenskraftig än tidigare, tack vare bidrag av Irv Gotti, DJ Shok och Dame Grease. Det verkliga genombrottet kom när ”Party Up” slog stort - den Swizz Beatz-producerade bangern kom att bli en av DMX mest framgångsrika singlar till dags dato. Bästa låt / gäst / produktion: ”Party Up” / The LOX (på ”D-X-L”) / ”Whats My Name” The LOX “We Are The Streets” (Ruff Ryders / Interscope) Releasedatum: 25:e januari 2000 Tha Eastsidaz ”Snoop Dogg presents Tha Eastsidaz” (Dogghouse / TVT) Releasedatum: 1:a februari 2000 Jadakiss, Styles P och Sheek Louch debuterade 1998, med ”Money, Power & Respect” som del av Bad Boy Ent. Missnöjda med den kommersiella inriktningen på bolaget sommaren 1999 hamnade gruppen i en segdragen konflikt med Puffy och hans folk. Efter att snudd på tvingat sig ur kontraktet med Bad Boy signade trion till Ruff Ryders och följde upp med sitt andra album strax efter millennieskiftet. Deras högoktaniga ”hardcore rap” rimmade väl med DMX och andra akter på bolaget. Eve stod för flera gästinhopp och första singeln ”Wild Out” skapade momentum på listorna. Swizz Beatz hanterade merparten av produktionen på skivan med ett par välbehövliga undantag av variation, i form av Timbalandproducerade ”Ryde Or Die Bitch” och DJ Premier-bangern ”Recognize”. Bästa låt / gäst / produktion: ”Recognize” / Eve / ”Yall F***ed Up Now” När Snoop Dogg lämnade Death Row 1997 bildade han gruppen Tha Eastsidaz med Tray Dee och Goldie Loc. Debutskivan gavs ut Snoops egna etikett Dogghouse Records och här samlade trion stora delar av västkusteliten med gästinhopp av Xzibit, Tha Dogg Pound, Nate Dogg m.fl. För merparten av produktionen stod Battlecat och Soopafly med enstaka bidrag av Warren G och Jelly Roll. Precis som väntat består skivan en rejäl dos g-funk över 22 spår, tyvärr med devisen kvantitet över kvalitet. Senare samma år bidrog Tha Eastsidaz till Snoop Doggs hitlåt ”Lay Low” från ”Tha Last Meal”, som utklassar alla låtar på denna skiva. Eastsidaz vann utmärkelsen för årets nykomling på The Source Awards 2000 och 2003 splittrades gruppen när Tray Dee dömdes till 12 års fängelse för mordförsök. Bästa låt / gäst / produktion: ”Be Thankful” / Xzibit (på ”Big Bang Theory”) / ”Another Day” D.I.T.C. ” D.I.T.C. The Album” (Tommy Boy Records) Releasedatum: 22:a februari 2000 Nästan exakt ett år efter att Big L tragiskt blev mördad gjorde underground-giganterna Diggin In The Crates sin storbolagsdebut. När skivan väl kom ut hade flertalet låtar redan släppts på officiella 12”-singlar eller white-labels, vilket gjorde att skivan blev mer av en antologi signerad Lord Finesse, Showbiz, A.G., Diamond D, Fat Joe, O.C., Buckwild och Big L. ”Day One” och ”Thick” förevigades i albumformat och var tveklöst några av det sena 90-talets hiphop-anthems, med magiska verser och superb produktion. Big L förevigades även med genialiska solospåret ”Ebonics” och hyllades med den vackra hymnen ”Tribute” där sorgen och saknanden verkligen inte gick att ta miste på. Trots vissa spår borde ha utelämnats från projektet manifesterar projektet tveklöst kollektivets legendstatus då och för alltid. Bästa låt / gäst / produktion: ”Thick” / Big Pun (på ”Drop It Heavy”) / ”Da Enemy” NR 4, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 91