Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Tobias Carlsson Willie D (Geto
Boys) ”Controversy” (Rap-A-Lot Records) Releasedatum: 21:a december 1989 Efter Geto Boys debutalbum från 1988 valde Rap-A-Lotbossen James Prince att lyfta in Scarface och Willie D i gruppen, tillsammans med Bushwick Bill och DJ Ready Red. Efter framgångarna med gruppens andra fullängdare ”Grip It! On That Other Level” gjorde Willie D även solodebut senare samma år. På ”Controversy” fortsatte Willie på inslaget spår med tidstypisk gangsta-rap och manschauvinistisk sexism. Den som följer Willie D via Instagram idag får en klart mer nyanserad och bild av hans eftermäle, där åsikter och samhällsfrågor engagerar hundratusentals följare. Just det engagemanget går att spåra tydligast i albumhöjdpunkten ”Fuck The KKK”. Där gjorde Willie D ett viktigt politiskt ställningstagande mot rasism, sociala orättvisor och politisk korruption. Bästa låt / gäst / produktion: ”Fuck The KKK” / - / ”Put The F’in Gun Away” Lord Finesse & DJ Mike Smooth ”Funky Technician” (Wild Pitch Records / EMI) Releasedatum: 6:e februari 1990 Under 1989 signade New York-rapparen Lord Finesse med DJ Mike Smooth till det då välrenommerade skivbolaget Wild Pitch Records. Året efter kom debutalbumet där Lord Finesse visade upp en textmässig skärpa och ett flow som ett fåtal banbrytande MC:s visade upp vid den här tiden. Kontentan var flerstaviga rim där Finesse även visade upp humor och medvetenhet kring allt från relationer med damer och musikbranschen, till renodlad skryt-rap. Trots att Diggin In The Crates-kollektivet inte formats fullt ut vid den här tiden, så fick han assistans på produktionssidan av framtida DITC-kollegorna Diamond D och Showbiz, samt Gangstarr-ikonen DJ Premier. Redan här grundlade Finesse sin vision och cementerade positionen som en av 90-talets mest underskattade rappare och producenter. Bästa låt / gäst / produktion: ”Funky Technician” / A.G. (på ”Back To Back Rhyming”) / ”Bad Mutha” Above The Law ”Livin Like Hustlers” (Ruthless Records / Epic) Releasedatum: 20:e februari 1990 Above The Law glöms ofta bort i diskussionen när pionjärer från västkusten diskuteras. I rakt nedstigande led från gangster rap-giganterna N.W.A. blev gruppen att räkna med i början av 90-talet- Gruppen, bestående av Cold 187um, Laylaw, KMG the Illustrator, Go Mack och DJ Total K-Oss, var signade till Ruthless Records. Onekligen är det så att ”Livin Like Hustlers” visade en hög lägstanivå med synnerligen stark produktion och ett socialt patos med tidstypiska gangsterinfluerade texter. Senare kom Above The Law att hävda att de skapade g funk-soundet som Dr. Dre gjorde till sitt med 1992 års ”The Chronic”. Att döma av deras ljudbild och ambition finns det säkerligen fog för att andra artister (inklusive Dr. Dre) som hämtade mer inspiration än brukligt från den här imponerade debutplattan. Bästa låt / gäst / produktion: ”Murder Rap” / N.W.A. (på ”The Last Song”) / ”Freedom Of Speech Smif-N-Wessun ”Dah Shinin” (Wreck / Nervous) Releasedatum: 10:e januari 1995 The Roots ”Do You Want More?!!!??!” (Geffen Records) Releasedatum: 17:e januari 1995 Efter medverkan på Black Moons första album ”Enta Da Stage” 1993 bjöd Tek och Steele på sin egen debutsingel, ”Bucktown” i början av 1994. Ett år senare hade duon färdigställt debutalbumet som möttes av hyllningskör i underground-kretsar. Da Beatminerz stod bakom den allt mer nischade Boot Camp Clik-ljudbilden som ramade in texter om livet i Brownsville, Brooklyn. De kommersiella framgångarna uteblev men skivan är tveklöst högt aktad bland klassiker från mitten av 90-talet. Kort efter releasen hamnade duon i juridiska problem med vapentillverkaren av samma namn och tvingades kort därefter byta gruppalias till Cocoa Brovaz. Även om duon tappade i kvalitet och produktivitet in på i 2000-talet, gjorde Smif-N-Wessun en stark comeback tidigare i år med den genomarbetade plattan ”The All”. Bästa låt / gäst / produktion: ”Bucktown” / O.G.C. på ”Sound Bwoy Bureill” / ”Bucktown” 90 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2019 När Philadelphia-bandet The Roots följde upp den förbisedda debuten ”Organix” med denna skiva, höjdes nivån för liveinstrumenterad hiphop avsevärt. Den för tiden samplingsdominerade hiphopscenen introducerades för en ljudbild som revolutionerade hur hiphop kunde skapas med trummor (Questlove), keyboard (Kamal och Scott Storch), bas (Hub) och beatbox (Rahzel). Kriminelllt underskattade Black Thought erbjöd MC:ing av världsklass, med Dice Raw och Malik B som sidekicks. Även om skivan är av högsta kaliber så var deras musik något som skulle upplevas live. Jag hade personligen chansen att se The Roots live på klassiska konsertlokalen Gino kring Lucia 1995, med ADL som förband. En oförglömlig spelning, med originaluppsättningen av gruppen, som etsat sig fast bland mina absolut mest minnesvärda liveupplevelser. Bästa låt / gäst / produktion: ”Silent Treatment” / Ursula Rucker / ”Distortion To Static” Tha Alkaholiks ”Coast II Coast” (Loud Records / RCA) Releasedatum: 28:e februari 1995 När J-Ro, Tash och E-Swift följde upp debutskivan (från 1993) vilade det för första gången förväntningar på Likwit Crew-trions axlar. Och vilken återkomst det blev när ”Daaam!” briserade på radio och TV (Yo! MTV Raps) – en banger med funkigt sound, mäktig refräng och vassa verser. På inledande ”WLIX” introducerades Lootpack och Madlib för världens öron, medan mentorn King Tee och påläggskalven Xzibit backade upp i vanlig ordning på ett par låtar. Diamond D fick, som enda utomstående, äran att bidra med ”The Next Level”. Tash och J-Ro kompletterade varandra excellent på micken med E-Swift rattade ett unikt och svängigt sound som inte gick att duplicera vid den här tiden. Med ”Coast 2 Coast” visade Tha Liks att deras snudd på patenterade party-hiphop gick hem i alla läger. Bästa låt / gäst / produktion: ”Daaam!” / Diamond D på ”The Next Level” / ”Daaam!” 25 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE