Kingsize 1
I höst firar Kingsize Magazine hela 15 år sedan s
tarten hösten 2004. Vilken resa det har varit, för att lyfta svensk hiphopkultur och dess otvetydiga sammanlänkning med den internationella scenen. Över 50 upplagor av tidningen har gått till tryck genom årens lopp. Tusentals intervjuer där jag själv minns möten med A$AP Rocky, Erykah Badu, Kool G Rap, Masta Ace och 50 Cent för att nämna några. Över 50.000 (!) nyhetsinlägg har skrivits på hemsidan, bara sedan jag själv började jobba på Kingsize för över tio år sedan. Grundarna Martin, Matthias och Camilla förtjänar en stor eloge för sitt arbete med Kingsize, samt alla kunniga medarbetare som med ett brinnande engagemang bidragit på olika sätt. Själv har jag varit med på Kingsize under hela 2010-talet, en tidsperiod som präglats av förändringar och strukturomvandling. Introduktionen av streamingtjänster och sociala medier har under en tioårsperiod förändrat musikbransch-logiken på så många plan – en utveckling som kräver en mer djupgående analys än denna kolumn rymmer. För Kingsize Magazines del har det hänt otroligt mycket. Vi gick in i det nya decenniet med att omfamna det digitala segmentets potential, startade en musikgala, pausade printupplagan, skapade mängder med events och fester - för att sluta cirkeln med återlansering av en gratistidning från början av 2018. Många av mina minnesbilder under senaste decenniet kopplas till alla fantastiska spelningar och events vi varit involverade i eller bevakat. Watch The Throne-spelningen med Jay-Z och Kanye visade upp en scenshow vi sällan skådat i Globen. Att senare samma år få se Jigga inviga Barclays Center i Brooklyn står även högt på listan över upplevelser. Jag minns särskilt när jag såg Kendrick Lamar på ett blåsigt och regnigt Siesta i Hässleholm 2012, inför en publik på max 500 personer. Eller när vi lyckades lämna över en svensk landslagströja med Kingsize-tryck, till Tyler, The Creator på Bråvalla Festival 2013 – som han dessutom delade i sociala medier. Wu-Tang Clan på på Gröna Lund 2013 var också speciellt, då vår förfest slog något slags världsrekord i Wu-tatueringar i samband med den massiva publikinvasionen. 2014 stod Kingsize värdar för ett 20-årsjubileum för Nas debutklassiker ”Illmatic” och senare även förhandsvisning av dokumentären ”Time Is Illmatic”. Vi har även haft äran att samarbeta kring förhandsvisningar av två stora biofilmer som speglade legendariska hiphop-artister, i ”Straight Outta Compton” och ”All Eyez On Me”. Bland så mycket annat! Kingsizegalan är ett kapitel för sig och inrymmer både fina minnen och värdefulla lärdomar under 2012-2015. Det var verkligen glädjande att kunna lyfta och hylla svenska artister för sina musikgärningar i ett femtontal kategorier – bara inom hiphop och urban. En av mina starkaste minnesbilder från Kingsizegalan-tiden är när Linda Pira uppträdde i ett Redlinemedley på galan i februari 2013. Höggravid intog hon scenen från en majestätisk tron (!) - och befäste redan då sin position som en av 2010-talets främsta och viktigaste artister i Sverige. På samma gala visade Femtastic, med Cleo i spetsen, upp ett mäktigt kollektivt framträdande. Året efter tog Linda Pira rättmätigt hem flera priser på Kingsizegalan 2014, i sällskap av Femtastic och Fatta. Dessa bedrifter fick Aftonbladet att egenhändigt benämna vårt arrangemang som ”Queensizegalan”. När vi nu går in i 2020 känns det både självklart och glädjande att en rapdrottning av Linda Piras kaliber, aktuell med debutalbumet, pryder omslaget av decenniets sista Kingsize Magazine. God läsning! Chefredaktör, Kingsize Magazine Tobias Carlsson tobias.carlsson@kingsizemagazine.se 8 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2019 KINGSIZE MAGAZINE 2010-TALET I 10 BILDER 1. 50 Cent i Stockholm (2012), 2. Wu-Tang Clan, Gröna Lund i Stockholm (2013), 3. Timbuktu, Kingsizegalan i Stockholm (2014), 4. Kendrick Lamar, Manchester (2016), 5. Ison & Fille, Stockholm (2017), 6. Quincy Jones III, Stockholm (2017), 7. Petter, Stockholm (2017), 8. Anderson .Paak, Stockholm (2018), 9. Erik Lundin, Stockholm (2019) 10. Chapee & Finess, Way Out West (2019)