Kingsize 1
Intervju: Ozzy Stockholmarna ska titta på Malmö f
ör att konsumera musik och veta om att vi kommer med en annan etikett. Där förra albumets titel var en referens till Jonas Hassen Khemiri och Ayo är uppföljaren mer inspirerad av Charles Dickens. – På ”Ett öga rött” lämnas mycket till fantasin, nu är det rakt på sak. Exakt så som jag ville, mer som Charles Dickens i skrivstilen. Att bryta konsten och göra en ny konst var riktigt svårt. Men efter jag gjorde ”Glaciärer”, det var då alla låtar bara kom. För då jag visste om 100% att jag hittade det. Jag hittade den nya varianten av mig. ”Glaciärer” är också den första låten på skivan och det går att höra det här tonläget och uttrycket som du hittade redan på ”Panter”…? – 150%. Hur hittade du det och kände att du vågade köra på det? För det är väldigt speciellt. – Jag gillar att bära mina känslor utanpå. Lägen kommer från mina känslor och hur jag känner, berättar Ozzy och börjar nynna 50 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2019 på refrängen i ”Glaciärer”: ”Mamis kropp är en bomb som tickar…” Det är som när man pratar bebisspråk med någon man är kär i för att det är enda sättet att uttrycka hur mycket man tycker om den personen? – Hahaha, exakt! Och det är omedvetet. Och det är så jag brukar göra när jag ska leverera en känsla, då brukar jag tänka på den innan. Det är enda sättet jag kan bära känslan på och dom kommer från tanken ”hur ska jag uttrycka det här bäst?”. Sen att jag vågar också, jag pallar inte ha tio låtar med olika känslor men samma uttryck. Jag måste förmedla känslan rätt. För hur ska jag annars få dig att känna den? Och det handlar oftast om lägen. Jag vet också att du sagt att det viktigaste för dig är att folk känner din musik, samtidigt som du är en av dom som får mycket beröm för dina texter. Är det en svår balans? – Ibland gör jag det väldigt enkelt. Typ som ”Regndansen”, den är bara känsla. Sen kommer texten för att den passar känslan. Så ja, även om jag har lyrics så spelar jag på känslan först. Eftersom jag kommer från Malmö så kommer du inte förstå mig om du inte vill känna det. Jag måste få dig att fatta mig. Men ibland det är bull… det är bull för att en låt ska vara enkel. Men jag kan inte låta den vara enkel, säger han och ler. – För mig känns det inte värdigt att avsluta en låt som är enkel. Det känns som att jag går emot mig själv, för då vet jag att någon annan kan göra det. Då går det inte, om du och jag kan göra samma sak. Det är viktigt för mig, så jag avslutar dom inte ens om inte texten sitter. Apropå ”Regndansen” så är det en av låtarna jag ville ta upp. Vad fan händer på den?! Det är en helt otrolig låt. – Haha! Tack, tack. För mig var det att jag ville visa att jag är bäst. Och jag ville inte visa det på ett sätt där du ska tänka att jag är bäst. Du ska tänka ”vad fan är det han snackar om?”. Ja ville få dom som lyssnar att söka efter orden för att förstå vad som händer. Det var viktigt för mig att ha med en raplåt. Och inte en raplåt som branschen gör, utan en egen. Sen anser jag Dida vara en av dom bästa rapparna i Sverige. Därför var det viktigt för mig att ha med honom på den låten, för om vi ska snacka om rap… skillsen är på en annan nivå. Dida är också en av dom människorna som dom inte vill erkänna och prata om, trots att han är en av dom bästa. Hans vers är en av dom jag är stoltast över på skivan. Några som tagit plats i hemstaden Malmö är förutom Ozzy även Guleed, som själv släppte debutalbumet ”50 grader i februari” tidigare i år, och barndomsvännen Valon. Alla tre hörs på albumspåret ”Se på oss” – en låt som andas lojalitet, kamp och tacksamhet och som riktas till människorna i deras omgivning. – Vi kommer från samma plats. Dom som står vid ICA vet om att vi brukade stå där, dom vet om att Gu (Guleed, reds anm) brukade robba förut. Folk i staden känner oss på ett sätt där dom vet vad vi har WWW.KINGSIZEMAG.SE