Kingsize 1
KINGSIZE LISTAR EMINEMS FEM BÄSTA ALBUM 1. ”The M
arshall Mathers LP” (2000) Skivbolag: Aftermath/Interscope/Shady Om föregångaren var starten där allting började, är ”The Marshall Mathers LP” albumet som cementerade Eminem som en världsstjärna och universellt hyllad (och hatad) rappare. Det blev den snabbast säljande skivan någonsin i amerikansk musikhistoria med 1.76 miljoner sålda exemplar under första veckan. Men det är inte bara siffrorna som gör MMLP till en av hiphopens milstolpar, det är också tack vare generationsdefinierande låtar som ”Stan”, ”The Way I Am” och ”The Real Slim Shady”. Tematiskt är albumet på många sätt en fortsättning på ”The Slim Shady LP”, men här går han ännu längre i sin jakt på att tänja gränser och blotta sitt mörker. Det var ett stort lysande mittenfinger som fungerade som antagonist till dåtidens populära popmusikgrupper ’N Sync och Backstreet Boys. Men det var också en stämpel på Eminems förmåga att skriva låtar och rappa åttor runt alla andra i branschen. Bästa låt / gäst / produktion: ”Stan” / Xzibit (”Bitch Please II”) / ”The Way I Am” 2. ”The Slim Shady LP” (1999) Skivbolag: Aftermath/Interscope Även om ”The Slim Shady LP” var omvärldens introduktion till Eminem var det föregångaren ”The Slim Shady EP” och singeln ”Just Don’t Give A Fuck” som fick honom signad av Dr. Dre och skapade hype i underjorden i början av 1998. Det var här vi blev introducerade för alter egot Slim Shady, som skulle lägga grunden för hela Eminems karriär. Ett alter ego som lät honom använda sin vildaste fantasi och komma upp med de galnaste, våldsammaste och roligaste sätten att rappa om sex, droger, våldtäkt och mord. ”The Slim Shady LP” var som en motståndskamp mot glädje. Låtar som ”If I Had” och ”Rock Bottom” beskrev ett avgrundsdjupt mörker som blev trösten för alla som kände sig ensamma, utstötta och övergivna. Ett album som räddade Dr. Dres karriär efter en floppartad start med egna skivbolaget Aftermath. Ett album som skulle bli starten på en tidigare oöverträffad era av hiphopdominans. Bästa låt / gäst / produktion: ”My Name Is” / Royce Da 5’9’’ (”Bad Meets Evil”) / ”Just Don’t Give A Fuck” 3. ”The Eminem Show” (2002) Skivbolag: Aftermath/Interscope/Shady Om ”The Marshall Mathers LP” var Eminems magnum opus, var det ”The Eminem Show” som tog honom till global superstjärnestatus. Albumet som tog honom från unik underdog till älskad, men fortfarande kritiserad, mainstreamartist. Och han kom också ikapp sin framgång. På låtar som ”White America” adresserar han kritiken och tar den för första gången på allvar. Och kanske var det här Eminem för första gången rubbades. Han var nu en del av det etablissemang han kämpat emot hela sin karriär. Men här återfinns också några av de största och finaste låtstunderna. Med ”Sing For The Moment”, ”Cleanin Out My Closet” och bangern ”’Till I Collapse” utvecklades Eminem till en artist som kunde prata för och till fler än den smala målgrupp som han tidigare riktat sig till. Låtar som alla kunde älska och känna något för. Bästa låt / gäst / produktion: ”Cleanin Out My Closet” / Nate Dogg (”’Till I Collapse”) / ”’Till I Collapse” 4. ”Recovery” (2010) Skivbolag: Aftermath/Interscope/Shady Efter den fasansfulla återkomsten ”Relapse” från året innan var Eminem i sitt kanske sämsta skick i karriären hittills. Där föregångaren misslyckades med att hamna på rätt sida av ploj kontra kvalitet på samma sätt som ”Encore” tog sig Marshall i kragen, lämnade till stor del Slim Shady bakom sig och talade från hjärtat. Resultatet blev ”Recovery”. På ”Talkin’ 2 Myself” rappar han: ”It’s different, them last two albums didn’t count / ’Encore’ I was on drugs, ’Relapse’ I was flushin’ them out”. Med singlarna ”Not Afraid” och Rihannagästande ”Love The Way You Lie” tändes varningslampan för gamla Eminem-fans, men bakom dolde sig ett av hans mest personliga och välskrivna album. Här finns Proof-hyllningen ”You’re Never Over”, hiphopmonologen ”25 To Life” och inte minst, ”Space Bound”. I retrospekt är ”Recovery” Eminems stora återkomst och mest helgjutna kraftansträngning i modern tid. Bästa låt / gäst / produktion: ”Space Bound” / Lil Wayne (”No Love”) / ”Cinderella Man” 5. ”Encore” (2004) Skivbolag: Aftermath/Interscope/Web ”Encore” är på många sätt ett märkligt, ojämnt och ibland motbjudande album. Precis som Eminem själv. Efter fortsatt enorma framgångar med ”The Eminem Show”, filmen och soundtracket till ”8 Mile” samt arbetet bakom 50 Cents klassiker ”Get Rich Or Die Tryin’” hade Marshall Mathers en hel del förväntningar på sig inför sitt femte album. Men besvikelsen kom redan med första singeln ”Just Lose It” och fortsatte med märkliga arrangemang som parodibangern ”Ass Like That”, stökiga ”My 1st Single” och intetsägande ”Rain Man”. ”Encore” är på många sätt en gestaltning av Eminem som artist - låtskrivaren, knäppgöken, rapparen. För trots några riktiga lågvattenmärken finns också låtar som ”Mockingbird” och ”Like Toy Soldiers”, som eldade på framgångslågan kantat med juveler som ”Spend Some Time” och ”Encore/Curtains Down”. Som helhet har skivan sina brister, men med tanke på vilka problem han då tampades med är skivan på många sätt en bedrift. Bästa låt / gäst / produktion: ”Mockingbird” / Nate Dogg (”Never Enough”) / ”Like Toy Soldiers” NR 2, 2018 | KINGSIZE MAGAZINE 13 WWW.KINGSIZEMAG.SE