Kingsize 1
Intervju: Snoh Aalegra På tal om samarbeten så ha
r du Vince Staples på den låten. Även Logic, Vic Mensa, Common och Timbuktu gästar på ditt album. Hur stor påverkan har hiphop på ditt arbete nu? – Den har väldigt stor påverkan, hela kulturen är jag väldigt insatt i. Speciellt nu när jag bor i USA och jobbar mycket med No I.D. och är runt dom här människorna på ett organiskt sätt. Det är inte så att han (No I.D.) ringer till andra artister och säger ”you gotta work with Snoh!”. Det har aldrig hänt utan vi har bara råkat mötas i Artium-studion. När jag spelade in ”You Keep Me Waiting” så hade jag ett möte och så spelade jag upp den för någon. Vic var i andra rummet och hörde låten, så kom han bara och störde mitt möte och bara sa ”I’m sorry but what’s this song?”. Vi hade snackat om att jobba ihop tidigare men vi visste inte om det skulle vara på mitt projekt eller om det skulle vara på hans. Men sen hörde han den och sa ”Yo, that’s the one I need to jump on that”. Så jag skickade den till honom och min första reaktion var lite… Haha! Det var lite som en kärleksförklaring? Haha! – Vi jobbade faktiskt ihop på något för någon vecka sen, innan jag åkte, som han själv producerade! Det ska bli kul! Jag jobbar på ”FEELS Part 2”. Apropå ”Nothing Burns Like The Cold”, vem är det som pratar svenska i videon? – Det är faktiskt min kusin! Vi gjorde så med flit. Jag kan låta sådär också, haha. De har alla den viben, jag valde henne för att det passade perfekt. Hon är lite min ”guiding voice in life”, som min manager men vi är också kusiner. Våra mammor är systrar. She got my back, så det bara passade symboliskt att ha henne som den där rösten. Vi såg till att det lät på ett visst sätt och pitchade ner det lite. Jag ville ha den där Ingmar Bergman-viben. Joyner Lucas jobbade du också med? Du var tung på ”Way To Go”! – Vad sjukt att du säger det för han hörde precis av sig till mig. Han kanske vill spela in en till låt. Tack! Jag var så hes när vi spelade in! Vad som hände var, från januari till juni förra året så tappade jag min röst i sex månader. Jag vaknade upp på nyårsafton 2016 och det kändes som en curse för det var direkt på nyårsafton. Sen så testade jag allt men inget hjälpte. Men jag gick in hos en healer som gav mig ett blått ljus som representerar The Voice-chakra, om man tror på sånt. Jag gick hem, tände det och bad en bön så fick jag tillbaka min röst, haha. Men innan det så spelade jag in den versen för Joyner. På tal om ”FEELS 2” – kommer du jobba med Boi-1da? – Ja vi har försökt jobba, ska in i studion med Terrace Martin också. Jag jobbade med Boi-1da när jag var i Toronto som förband till Daniel Caesar. Vi gjorde lite grejer men vi måste göra mer. Jag jobbar också med No I.D. igen och lite nytt folk och nya producenter. En kille ifrån Bryson Tillers camp, NES. 66 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 Han gör jättebra tidlösa beats som även är moderna och inte för old school. Så jag älskar dem. Så började jag jobba lite mer med en låtskrivare som heter Marcus Semaj som jag skrev ”Fool For You” med. Ska även jobba med Hue som skriver mycket med H.E.R. Så vi tre skriver mycket ihop nu. Och det är för ”FEELS 2”? – Ja precis! Jag har en remix på ”Out Of Your Way” som är gjord med Luke James, den ska komma ut snart! Det känns som att man kan sampla typ alla dina låtar och göra galna beats! – Tack! Haha. Det sjuka var att när Boi1Da jobbade med Drake på ”More Life” så messade han mig och frågade om jag kunde skicka lite acapellas . Han skickade mig ett beat som jag gjorde massor med hooks på men dom tog ingen av dom. Sen höll jag på att skriva ”Time”, och medans jag skrev låten så tänkte jag ”fan jag ska testa att speeda upp den här refrängen”. Så jag gjorde det själv och speedade upp min röst och skickade det till Boi-1Da. Han sa ”Wow! I love this!”. Så gjorde han ett beat till vad som blev ”Do Not Disturb”. Det var du som egentligen valde sekvens av samplingen? – Ja precis det var jag som valde, så medan han gjorde beatet till Drake så bad han mig att komma förbi. Så skickade han det till Drake, och han svarade direkt att han älskade det. Men sen visste jag inte alls om han skulle använda det förrän typ två dagar innan ”More Life” släpptes. Timbuktu-versen! Berätta om den! – Jag har alltid varit det största fanet av honom sen jag var liten. För mig är det coolare än Logic, Vince och de andra - för jag växte upp med Timbuktu. Jag DM:ade honom och frågade, han sa att han hade följt min resa och tyckte jag var grym och ville jättegärna bidra till plattan. Han var då i New York, så jag skickade låten och beatet till honom och bokade studio till honom. Det var bara så crazy. På tal om din etnicitet, ett persiskt/engelskt citat. ”If she’s khosghel (beautiful) she’s moshkel (problems)”. Stämmer det in på dig? – Jag är väldigt komplicerad! Jag har gått igenom mycket. Mycket motgångar, jag växte upp här och kände shit jag kanske inte hör hemma här. Jag försökte jobba med producenter här som inte ville jobba med mig. Dom sa bara, ”nej jag jobbar bara med internationella artister”. Man är en produkt av ens uppväxt, ens referenser och tillvaro. Jag hade en ganska tuff uppväxt hemma…jag hade det tufft i skolan och blev mobbad ifrån trean till slutet på gymnasiet. För olika anledningar, alltid av en äldre tjej som alltid skulle ”pick on me”. Det påverkade verkligen mitt självförtroende, rejält. Och fortfarande tills idag är det svårt att hålla huvudet högt så det är något jag var tvungen att jobba på mycket. Det är något jag vill bli mer engagerad i också, jag ska starta en organisation som handlar om det här om mobbning. Prata med kidsen om hur mycket det påverkar barn och vilka konsekvenser det kan leda till. Jag har en väldigt bra familj runt omkring mig som peppar mig och alltid stöttar mig. Men det är inte alla som har det. Det är viktigt liksom. Men annars, det blir trubbel med mig. I’m a needy girl som den där låten ifrån Chromeo. Det är mig den där låten handlar om. I’m that girl, I’m the needy girl! Haha! WWW.KINGSIZEMAG.SE