Kingsize 1
Intervju: ALX Malkolm Landréus ALX REDO ATT PRESE
NTERA SIG Den 23-åriga rapparen Aleksej Melnik kom från Vitryssland till Sverige när han var fem år gammal. Uppvuxen söder om Stockholm beskriver han det som två olika typer av misär, men ger också en nyanserad och mogen bild av hur man uppfattar sin situation som ung. Aleksej är skarp i både blick och hjärna, det märker man snabbt. Och han har mycket att säga. Om mål, tankesätt och debut-EP:n ”Världen ur baksätet”. – Jag tror det här är ett sätt att presentera mig själv, först och främst. Just nu har jag bara släppt singlar och det är kul att släppa musik men jag känner inte riktigt att det visar vem jag är. Jag har alltid varit en albumsnubbe liksom. Jag har alltid lyssnat på ”Illmatic”, ”Reasonable Doubt”… Med en röd tråd från början till slut, du vet, hela den grejen är väldigt viktig för mig för det visar hur mycket du kan göra som artist, hur mycket du kan göra som människa och det framför ditt budskap på ett helt annat sätt än vad tre singlar gör. ALX har haft bra förutsättningar för att bli rappare. Med en känsla för språk lärde han sig läsa vid tre års ålder och svenskan har han alltid haft lätt för. Genom legendariska Yo! MTV Raps fann han hiphopen. – Rappen var en lätt uttrycksform för mig eftersom jag kunde relatera till stilen och jargongen. Det var nog där det växte fram, i tioårsåldern kanske. Men karriären hittills har varit långt ifrån rak. Redan 2012 syntes han i radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” där han 58 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 imponerade på många med en fläckfri freestyle. Efter det skulle det dröja tre år innan den första singeln släpptes. – Jag var 17 när jag gjorde den där radiodebuten hos Ametist och där fick jag smaka lite på hypen. Jag var fortfarande för ung för att släppa någonting och jag kände själv att jag inte hade funnit min musikaliska identitet än. Det är en sak att spotta verser men en annan att presentera sig själv musikaliskt och skriva låtar. När man är så ung så har man inte heller vuxit in i sin roll och jag visste inte riktigt hur jag skulle gå till väga. Jag hade ingen som backade mig förutom Stor, men vi var liksom inte på samma label utan det var mer att han fuckade med mig. Jag uppskattar det som fan, men jag hade ingen som hjälpte mig på det sättet och det var det som gjorde att jag kände ”fuck it, jag skapar mitt eget skivbolag”. Tillsammans med producenten Manny Chavez har ALX det egna independentbolaget MSTRMND Music Group, en verksamhet som vuxit fram naturligt. – Jag och Manny har alltid jobbat tillsammans, ända sen vi var små. Vi hade en grupp som vi kallade Distrikten och han rappade då också, så vi var fett hungriga och sprang runt på alla jams och open mics i hela Stockholm för att visa våra skills. Det var många som sa att vi var tunga men vi fick aldrig någon hjälpande hand utan vi fick göra allt själva, även då. Innan Facebook och innan man kunde bygga stora promotionkampanjer på Instagram, du vet, innan allt det där fanns har vi alltid gjort allt själva. Det är så vi har tagit oss upp hela tiden så vi tänkte nog aldrig att ”nu ska vi vara independent”, utan det är någonting vi känner oss bekväma med för vi vet ingenting annat. Som många unga rappare som kommer upp blir det inte alltid som man tänkt sig. En artists karriär hänger lika mycket på timing som talang, att hitta rätt folk och sin egen röst. ALX har haft flera starter. Flera gånger där sagan ska börja. Men det var först med 2016 års singel ”Papper” som det tog fart på riktigt. – Jag har alltid vetat att jag är menad för något större. Men musik är timing och det handlar om att det ska kännas rätt bara. Singlarna jag gjorde innan hade varit som ett smakprov på vad jag kunde göra och jag kände efter hur branschen funkar. Jag gjorde många misstag med första, jag gjorde många misstag med andra, även fast dom gick bra. Men med ”Papper” så kände hela teamet att det var dags och att det var på riktigt. Vi hade helt andra förberedelser och vi hade satt ihop det så jävla bra, hela grejen klaffade bara. Det är många ungdomar i orten som kommer fram till mig och kan relatera till budskapet. Efter ett antal singlar är han nu redo med sitt första egna projekt. Debut-EP:n ”Världen ur baksätet” är skapad tillsammans med producenterna Manny Chavez, Sebrizi och DJ Gibbs och fungerar som en introduktion till gamla och nya lyssnare. – För mig är det här EP:n som visar min body of work. Det här är ALX. Det är absolut ingenting som kommer make or brake me, men det är något som kommer Jag har alltid vetat att jag är menad för något större definiera mig som artist för stunden och kanske ge mig den där pushen som öppnar dörrar. Mitt mindset är att det här kommer att vara ansiktet för MSTRMND också, lite som en kvalitetsstämpel för vårt bolag och mina producenter. Efter det är sky’s the limit. EP:n blottar en del av ALX barndom och tankar. På öppningsspåret ”Hell (oh lord)” pratar han om sin uppväxt i Vitryssland och senare, i Sverige. Att våga vara personlig är något han tror är viktigt för att knyta an till sina lyssnare. – Folk relaterar till saker som du inte tänker på. Så fuck it, låt mig dela med mig. Det är här jag verkligen spiller ur mitt hjärta och det är så det ska vara. Om jag ska få folk att lyssna på min musik och bidra till en förändring så måste jag visa mina brister också. För det finns andra som behöver den här känslan att dom kan relatera till någonting. Det där tror jag är en av dom största gåvorna man har som artist, det är därför jag vill utnyttja dom. Då får du också en fanskara som rör sig med dig. WWW.KINGSIZEMAG.SE