Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Mariana Benyamin Sir Tobias Ca
rlsson Erik By Erik 30 ÅR EPMD “Strictly Business” (Fresh/Sleeping Bag Records) Releasedatum: 7:e juni 1988 Eric B. & Rakim ”Follow The Leader” (UNI/MCA Records) Releasedatum: 26:e juli 1988 När Erick Sermon och Parrish Smiths debutalbum kom ut sommaren 1988 gick albumets produktion i en innovativ riktning mot funk/rock-samplingar som även Marley Marl och Public Enemy firade framgångar med. Singlarna “You Gots To Chill” och titelspåret firade framgångar och skivan blev en katapult för tre kommande album och kollektivet Hit Squad (Redman, K-Solo, Das EFX m.fl), innan uppbrottet 1993. Alla EPMD-album innehåller ordet “business” (och en låt med “Jane”), vilket även blir fallet när duon 2018 planerar gemensam återkomst med skivan “Big Business”. Bästa låt / gäst / produktion: “You Gots To Chill” / - / “Jane” Uppföljaren till albumdebuten från 1987 anfördes av hyllade singeln “Microphone Fiend” och inspirerade tveklöst en hel generation av MC:s. Kända rappare som Wu-Tang, Mobb Deep, Kendrick Lamar, Eminem och självklart Nas har alla vittnat om hur The God, Rakim Allah, tog textskrivande och delivery till en helt ny nivå i slutet på 1980-talet. Duon splittrades redan 1992 men har under våren gjort en återföreningsturné i USA där återblickar till duons tidiga diskografi varit ett högt uppskattat inslag. Bästa låt / gäst / produktion: “Microphone Fiend” / - / “Follow The Leader” 25 ÅR N.W.A. “Straight Outta Compton” (Ruthless/Priority) Releasedatum: 8:e augusti 1988 Intresset och hyllningarna kring den biografiska filmen om N.W.A., från 2016, vittnade med all önskvärd tydlighet om skivans obestridda klassikerstatus i hiphophistorien. Superlativen räcker inte för att beskriva hur ett gäng Los Angeles-killar kom att dominera hiphopkultur och musikbranschen för decennier framöver. Textmässigt flyttade Ice Cube, D.O.C och MC Ren fram gränserna för vad som gick att uttrycka, vilket renderade i benämningen “The Worlds Most Dangerous Group”. Dr. Dre återfanns framförallt bakom skivans hyllade produktioner. Bästa låt / gäst / produktion: “Fuck Tha Police” / D.O.C. / “Express Yourself ” GURU “Guru’s Jazzmatazz” (Chrysalis Records) Releasedatum: 18:e maj 1993 Cypress Hill “Black Sunday” (Ruffhouse/Columbia Records) Releasedatum: 20:e juli 1993 Keith “GURU” Elam bröt ny mark i början av 1990-talet när han gjorde ett samarbetsprojekt, utanför Gangstarr, med en lång rad jazzlegendarer som Lonnie Liston Smith, Branford Marsalis, Ronny Jordan, Donald Byrd och Roy Ayers. Själv beskrev Guru kombinationen med jazziga beats och hans majestätiska röst som “hand i handsken”, även om skivan aldrig blev en kommersiell framgång. I serien av Jazzmatazz-skivor är denna platta i särklass den mest genomarbetade. Boston-rapparens karisma och närvaro, från 90-talets glansdagar, är något vi minns med glädje och vördnad. Bästa låt / gäst / produktion: “Loungin” / MC Solaar / “Down The Backstreets” 92 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 Efter debutalbumet 1991 kom det definitiva genombrottet två år senare när hitlåten “Insane In The Brain” nådde en bred publik, både i USA och internationellt. B-Reals nasala stämma fick genomslag världen över och deras marijuanaliberala inställning var kontroversiellt i mitten av 90-talet. Skivan har genom årens lopp sålt i miljontals exemplar och har senare använts för att ljudsätta bland annat filmen “How High” och serien “Narcos”. Undertecknad såg Cypress Hill live för första gången i oktober 1995 på Solnahallen, för att förra sommaren träffa B-Real i rökridå backstage på Bråvalla Festival. Nytt album vankas efter att DJ Muggs mixat klart “Elephants On Acid” under vintern. Bästa låt / gäst / produktion: “Insane In The Brain” / - / “What Go Around Come Around, Kid” Tha Alkaholiks “21 & Over” (Loud/RCA Records) Releasedatum: 24:e augusti 1993 Los Angeles-trion Tash, J-Ro och E-Swift skapade med debutskivan “21 & Over” en av hiphophistoriens mest episka partyplattor. Likwit Crew med King Tee i spetsen valde att delvis distansera sig från den rådande gangsta rap-trenden och fick genomslag via Yo! MTV Raps med humor, ordlekar och cypher-känsla över produktioner som andades mer breakbeats än trummaskiner. Tha Liks var signade till skivbolagsetiketten Loud som vid den här tiden kurerade en solid katalog av albumreleaser, där vi även återfann Wu-Tang Clan, Big Pun och Mobb Deep. Bästa låt / gäst / produktion: “Make Room” / KingTee på ”Likwit” / “Bullshit” WWW.KINGSIZEMAG.SE