Kingsize 1
Musik: Recensioner svenska album Jireel - “18” Pa
rham - “Torsken” ”Respect ya passion” rappade Nipsey och gav oss receptet på framgång, men för att kunna göra det krävs självförtroende och målmedvetenhet. Jireel har allt det där. I en fin Nöjesguiden-intervju berättar han om andras avundsjuka, och det är nog snarare Jireels hängivelse än framgången i sig som generar avund. Att följa passion kräver mod – och mod är det få som har. “18” känns mer mogen än EP:n från ifjol, vi ges mer reflektion, mer känslor. Jireel tackar alla som hans hjärta klappar för, och vänder samtidigt ryggen till fienders falskhet. Ett hårdare trap-sound utforskas till viss del, men det är i de varmt tropiska spåren Sveriges svar på Drake visar sann färg: glädje och lust till vad livet ger. Bästa spår: “Forca”, “Fast”, “Man Of The Year”. Bästa produktion: Första spåret ut sätter standarden, “18” (låten) är vackert detaljrik. Bästa gästinhopp: Michelle Zarate Bästa rader: ””Har en glad energi, du är positiv baby / så länge vi älskar jag har dig, så länge du ringer, hör av dig / när du åker bort igen, kommer saknaden” (Fashion Show)” / Veronica Larsen Parham har sedan sin oförglömliga debut gjort sig känd som en rappare med vass penna och skarpa observationer. Det tredje albumet, ”Torsken”, är inget undantag. Spelplanen har förflyttats från barndomen till nutid, där den röda tråden är identitet. Tematiken handlar mycket om det ytliga livet i innesvängens vänsterfil. Jakten på ruset – vinsterna och förlusterna i dess ära. Men även om Parham rappar och sjunger om en ytlig tillvaro betyder det inte att texterna är detsamma. Snarare tvärtom. Här blandas kaxiga ”Snacka”, med träffande ”Alla här” och två av fjolårets finaste kärlekslåtar: ”Allting med dig” och ”Space”. Med sin skärpa och bredd kan Parham med gott samvete fira sin tredje lysande platta med ostron och champagne. Bästa spår: ”Alla här” och ”Ropes”. Två låtar på liknande tema där Parham håller det röd hundra-emoji. Bästa produktion: ”Alla här”. Fängslande ljudbild som för tankarna till Queff & Denniz Primes pärla “Samma tak”. Bästa gästinhopp: Bojou (”Snacka”). “Hon sa att hon va fresh off the plane från nåt toppmodelljobb i London / hon kalla väskan designer, den va fugeizi suedi från Hongkong” Bästa rader: ”Jag e från smutsen och den smittar, och dom flesta e ba real när ingen tittar” (Oysters) / Malkolm Landréus Leslie Tay - “Vilja & Tålamod” ”Jag spelade pianot när dom spelade teater” – Jaqe på ”Tålamod” (2013) om vikten av hårt arbete, om musik som den sanna verkligheten. I dokumentären “Killen som kommer att glänsa” försöker tålmodiga lärare få Leslie att vilja saker, att spela med i samhällets reglerade pjäs. När vi ser hur nära stjärnorna Leslie Tay nu nått börjar vi gråta. På “Vilja & Tålamod” vill Leslie förföra, och bli förförd. Tvåsamhet är i fokus, sex ibland. Det är en svettig balansakt. Likt Norges kronjuvel Cezinando leder Leslie utvecklingen för nordisk urban musik. Detta är nutida popmusik, en himmel förunnad utvalda. Men något säger oss att det finns uttryck inom Leslie som ännu inte sett dagens ljus. Hans resa har bara börjat. Bästa spår: ”Stjärntecken” ft. Stonebwoy & Syster Sol Bästa produktion: Allt. ”Känner Dig” låter t.ex. som en byggnadsarbetsplats. Wow! Bästa gästinhopp: Jaqe sopar rent på ”Interlude (Nokia)”. Fortfarande ett unikum. Ingen gör det exakt som han. Alla andra MC’s gråter: hu hu hu hu hu hu hu (förutom Broder John och Fricky, 2013 höjde ni nivån) Bästa rader: ””Du gillar alla mina bilder för du följer min insta, så många hjärtan men det är bara ditt jag vill ha” (Gå in)” / Veronica Larsen Keya - “#DÖDVINKEL” Allyawan – ”Stormen Före Lugnet II” Att Keya valde att släppa ”På gott och ont” som första singel från sitt första album på tre år säger en hel del om både honom och ”#DÖDVINKEL”. Att (Sista natten i Borås) spänner över tio minuter säger ännu mer. Som artist har Husby-sonen alltid gått sin egen väg och uppföljaren till debutalbumet ”Nyanser av blå” är ärligare och mer fokuserad än tidigare. Över Amr Badrs gedigna produktioner, som sträcker sig över ett brett ljudlandskap, pratar Keya om relationer och situationer som är personliga, på gränsen till interna. Men trots att albumet saknar både gäster och tyngden från ”Ärrade för livet” har Keya en röst och en penna som gör att det aldrig blir tråkigt. Snarare tvärtom. Bästa spår: ”En gång till”. Keyas stämma och den här typen av beats är alltid en bra idé. Stenhård men behaglig produktion som för tankarna till Nas ”Affirmative Action”. Bästa produktion: ”Hemmafest”. Retrovibbig mix av R&B och hiphop som Amr Badr kanske gör som allra bäst. Bästa gästinhopp: – Bästa rader: ”Och min far, det är en annan sak, vi har inte pratat på ett tag fastän vi delar tak / vet inte vem som duckar och vem som inte prata klart, men någon är det så den ena måste väl vara jag” (”Sista natten i Borås”) / Malkolm Landréus 84 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 Efter satsningen med Redline på debut-EP och Melodifestivalen häromåret har Allyawan, på ett imponerande sätt, gjort en nystart och dragit igång Blu Duk Records. På det nya projektet, tillika uppföljare till uppskattat mixtape från 2011, hör vi en återgång till ett hårdare sound med otvetydigt fokus på rap. Den trap-inspirerade ljudbilden signerad Black Purple Music samsas med texter om livet, vänner, familj och politik - där inlevelse och passion lyser igenom. Bästa låt: “Stanna Kvar” med gästande sångerskan YVO. Bästa produktion: “Falla”. Bästa gästinhopp: Black Ghost levererar med känsla på “Falla”. Bästa rader: De kritiska reflektionerna om samhället och politiska ställningstaganden i “Dom Onda - Del 2”. / Tobias Carlsson Cherrie - “ARAWEELO” Det är inget tecken på hybris att Cherrie döpt både sitt skivbolag och andra album till ”Araweelo”, efter den somaliska drottningen som ledde kampen för kvinnlig egenmakt. Det är nämligen just det hon gör och har gjort sedan starten. Trots beröm av Rihanna och SZA och samarbeten med Stormzy och Kehlani är hon på sitt andra album tillbaka i byn och representerar sina rötter (svenska som somaliska), sin familj och sina medkvinnor som om hon fortfarande satt med en långsökt dröm på lånad studiotid. Refrängen på titelspåret säger det bäst: ”För mina rötter gör mig äkta, gjorde drömmar av en känsla”. Det är snarare uppskattning än skryt. På ”Araweelo” finns gott om känsla, det enda som egentligen saknas är melodierna som matchar den. Bästa låt: ”Kärt barn”. Det mest gripande stycket svensk musik sedan Ken Ring släppte ”Ber en bön”. Bästa produktion: ”Känns som”. Hade hoppats på mer av detta sound. Sexigt, mysigt och fint på samma gång. Bästa gästinhopp: Ozzy & Guleed (”Kärt barn”). Ozzys raspiga intro-vers, Guleeds vackra klagosång, det somaliska arvet gånger tre. Ren och skär känsla. Bästa rader: ”Vill ni snacka perspektiv är jag kvar på samma bänk, där hundratusen bilder spelas upp för mig ikväll / röken går i grått som betong på min vägg, och jag vill aldrig lämna för o längta hem” (Sherihan Part II) / Malkolm Landréus WWW.KINGSIZEMAG.SE