Kingsize 1
#KingsizeKlassiker 20 ÅR Cam’ron Lauryn Hill “Con
fessions Of Fire” (Untertaintent/Epic Records) Releasedatum: 21:a juli 1998 Harlem-rapparen Killa Cam tog sig fram på NYC-scenen med bakgrund i Children Of The Corn och fick sitt genombrott efter att Biggie Smalls satt honom i kontakt med rätt skivbolagsfolk. Debutalbumet med singeln “Horse & Carriage” firade framgångar med tidstypisk generisk r&b-influerad hiphop. Flertalet av albumspåren producerades av Digga med assistans på enstaka spår av Swizz Beatz. Skivan har säkerligen ett nostalgivärde för klubbkids som snurrade runt i slutet av 90-talet, men håller knappast måttet att sträcklyssna i efterhand. Bästa låt / gäst / produktion: “Glory” / Usher på “Feels Good” / “Who’s Nice” “The Miseducation Of Lauryn Hill” (Ruffhouse/Columbia) Releasedatum: 25:e augusti 1998 Efter Fugees monumentala framgångar med “The Score” fick Ms. Hill barn med en av Bob Marleys söner (Rohan), vilket kom att inspirera till en egen skiva. Arbetet på solodebutprojektet påbörjades i New York City och avslutades i Tuff Gong Studios i Kingston, Jamaica under sommaren 1998. Skivan kom att betraktas som en neosoul-klassiker och vann hela fem Grammy-statyetter vid galan efterföljande år. Albumet har till dags dato sålt över 20 miljoner exemplar världen över men fick ett rättsligt efterspel som senare ledde till att hon drog sig undan från musikbranschens under början av 2000-talet. På senare år har sångerskan/rapparen turnerat frekvent med flera Sverigebesök, senast 2016 på Stockholm Music & Arts. Bästa låt / gäst / produktion: “Doo Wop (That Thing)” / D’Angelo på “Nothing Even Matters” / “Everything Is Everything” Fat Joe “Don Cartagena” (Big Beat/Atlantic) Releasedatum: 1:a september 1998 När Terror Squad stod som starkast på New Yorks hiphopscen följde Fat Joe upp Big Puns debutklassiker från tidigare samma år. Bronx-rapparen fick assistans av en lång rad rappare som Nas, Raekwon, N.O.R.E och så klart Pun och Terror Squad. Skivan byggde vidare på den rådande mafioso-trenden där The Notorious B.I.G legat i framkant för utvecklingen. På produktionssidan var det även en solid uppställning, med DJ Premier, Ski, Buckwild, Marley Marl och L.E.S. bakom spakarna, även om de riktiga hitlåtarna saknades. Bästa låt / gäst / produktion: “Johnny Blaze” / Nas på “Johnny Blaze” / ”Misery Needs Company” Minnesvärda textrader: “Fäller En Tår” “En bortglömd planet, en ensam komet 1998 , jag sitter fast i samma smet Min blick sitter fast, det är som att skallen har rast Grått regn och slask, vårt miljö stinker plast Högtalaren skriker samma repliker Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud, men allting bara piper…” “Mikrofonkåt” Petter “Mitt Sjätte Sinne” (Ricochet Records) Releasedatum: 26:e augusti 1998 Den monumentala debutklassikern av Petter var början på en ny storhetstid för svenskspråkig rap, efter att The Latin Kings dominerat den svenska hiphopscenen under mitten av 1990-talet. Redan när promovinylen på “Mikrofonkåt” dök upp hos vinylhandlare våren 1998 började det surras om Södermalm-MC:n på allvar. Efter en vår och sommar där Petter syntes på olika scener (bl.a festivalen “Stocktown 98”) fick han det definitiva genombrottet med “Vinden Har Vänt” och det ambitiösa albumet “Mitt Sjätte Sinne” över hela 17 spår. Thomas Rusiak (då även i Sherlock) stod tillsammans med Webb & Collén för flertalet av albumets tidstypiskt mörka och cinematiska beats, med tydlig inspiration från benhård amerikansk östkusthiphop. Textmässigt är det en resa in i Petters dåvarande sinnesstämning; en passionerad hunger att visa upp rim och rader för en större publik, där tankar och uttryck fick vandra fritt utan censur och återhållsamhet. När Petter under sommaren drar igång sitt 20-årsfirande är han noggrann med att påpeka hur många människor som bidragit till den karriärsresa han gjort, något som manifesteras på alla sätt och vis med en av den svenska hiphophistoriens främsta album, i alla kategorier. Bästa låt: Den har spelats tusentals gånger men håller fortfarande; “Vinden Har Vänt”. Bästa gästinhopp: Profil på “Håller Fortet”. Bästa produktion: Den sällsamt vackra “Du Vet Att Jag Gråter” berör alltid, med Kaahs säregna stämma. “1200-cuttare, bar-rackare, skivtjackare Riktiga rimslaktare Killar som är äkta Kommer med det värsta Aldrig flasha med en Merca Tvärtom, ja är vice versa Drar med PeeWee och börjar bärsa Min släkt, Natural Bond – vi rullar som en sekt Och skissar från grunden som en äkta arkitekt…” “Vinden Har Vänt” “Mitt motto är som Lotto, jag håller drömmen vid Liv, planerar mina kliv i livets Stafett, vill ha en förstaklassbiljett, göra rätt Köra fett, dricka whiskey med en maltetikett Betrakta ruljansen, hela stan är som Skansen På kvällen, natten när alla dras till inneställen Som vatten drar fram, alla jagar glam Rampljus och blickar, eyo jag jagar mickar…” NR 2, 2018 | KINGSIZE MAGAZINE 93 WWW.KINGSIZEMAG.SE