Kingsize 1
Det är inte alltid man kan ha den typen av relati
on till människor man jobbar med. ”#DÖDVINKEL” är producerat av Amr Badr, skriven av Keya, omslaget är gjort av Pontus Carmback och projektledare för arbetet har varit både Keya och Stefan Jovanovic. Det är ett album som innehåller allt från humor och lättsamma låtar till mer seriösa, öppna berättelser. Vi lär känna en otroligt ärlig sida av Keya som reflekterar över och delar med sig av vad han gått igenom under den senaste tiden. Det nästan 11 minuter långa spåret ”Sista natten i Borås” kan liknas vid Kanye Wests ”Last Call”. Men istället för karriär handlar Keyas låt om galna resor, ånger och kanske det viktigaste av allt: familjen. – För att fansen ska få en bättre förklaring av mig. Men den där punkten var så viktig för mig för det hände så sjuka grejer. Det var som att jag fick en känslomässig ”face to face” med verkligheten. Av var jag var, hur jag mådde och vad som faktiskt skedde. För hur mycket man än säger ”du är artist och du tjänar pengar och du går på fester” så är sanningen att det inte alltid är så glamoröst som det kan se ut att vara. – Jag ville också att det här albumet ska bli ett album jag kan titta tillbaka på och komma ihåg, ”ey minns du vad du gick igenom när du gjorde det där albumet? Kommer du ihåg den där situationen, vad gjorde du utav det? Det här var vad du skapade! Du är starkare än vad du tror, du kan mer än vad du tror. Ingenting kan förstöra dig om du inte låter det förstöra dig”. Så jag gjorde också det här albumet just på grund av den anledningen. skriva melodier och författa text, men när du ska göra musik och sälja din produkt då är det en helt annan problematik du dealar med och jag hamnade efter ur businessperspektivet. Tror du att det är ett vanligt problem, att som artist sakna kunskap om musikindustrin? – Jag tror inte många har koll för det är inte vad du får lära dig. Varför har inte skivbolagen en jurist på plats när dom ska skriva kontrakt? För det gynnar inte dom. Bara basics. Systemet funkar så. Varför ska dom lära oss hur spelreglerna funkar, när dom bara är ute efter en sak? Det är business. Sen väljer du vilken typ av business-spelare du vill vara. Många råkar ut för det. Rihanna råkade ut för det. Det händer. En liknande känsla präglar honom idag när han tänker på att det andra albumet ska släppas. Förutom musiken satsar han även på skolan och är snart klar med sina sociologioch pedagogikstudier. Farmor, som var en stor del av förra albumet, hon mår också bra. En annan förändring som har skett är att Keya inte längre är kvar på Ken Rings skivbolag Masa Music, utan har valt att gå vidare i sitt artistskap och fokusera på sitt eget varumärke. – Allt som jag har gjort på Masa Music tillsammans med Ken och många andra har bara varit fantastiskt. För jag har fått lära mig en hel del saker som jag vet kommer vara benstommen i min karriär framåt. Något jag kan titta tillbaka på och tänka ”jag lärde mig en hel del saker där”. Efter att ha varit ganska tyst, släppte du i början av året låten ”På gott och ont”. Där är du väldigt öppen och ärlig. Du säger att ”största rädslan är väl den att jag inte vet var jag ska”. Du har inte släppt någon musik på länge, sen öppnar du upp dig om din största rädsla. Varför? – Jag ska inte ljuga. Jag gick igenom många saker och tänkte ”ska jag verkligen släppa den här”? När jag skrev den tänkte jag ”wow”. Till och med när jag lyssnar på den, jag känner det. Men sen när jag passade runt den till grabbarna sa dom ”bror det här är typ det sjukaste du har gjort” och ”det här är den bästa låten du har skrivit” och för mig, du vet, det var bara dags. Om jag ska kunna utvecklas i mitt skapande kommer det krävas att jag är ärlig. Det var en jobbig process med svåra dagar. Det var mycket som skulle öppnas och mycket som skulle bearbetas och jag kände bara att om jag ska komma tillbaka och släppa musik igen, vem gör jag det för? Dom som förtjänar det är mina fans och jag känner att det var helt rätt val även om jag var nervös innan. Men som sagt man måste vara obekväm ibland och jag tror att det är det som stärker en som människa. Och med ”#DÖDVINKEL”, antar jag att du menar som i bilkörning , alltså att du inte kan se bilen som kör om dig genom backspeglarna. Att albumet är något folk inte kunde förutspå? – Ja, det är rätt. Den andra förklaringen är från basketen. Jag brukar säga att dom döda vinklarna är alltid dom svåraste och då menar jag när du står bakom korgen och ska skjuta ett skott. Det där är en död vinkel. Eller när du kan känna av när någon stirrar på dig, det är samma sak. ”Död vinkel” är något som vi brukade använda i Krabban. När vi brukade rappa ute på gården och bilda en cirkel som vi kallade för ”dödens cirkel”. Och personen du skulle möta gav alltid den här sena blicken. Och det kallade min vän och min kusin för ”död vinkel flow”. Keya berättar vidare att det känns som att han har börjat om från noll med det nya albumet. – Det är så jag känner och när jag lyssnar på mig själv rakt av igenom hela albumet, det låter som jag. Och det var bra för jag hittade mig själv i processen hela tiden; varje gång, varje dag. Jag började tycka det var kul igen. Jag hade kul i studion och det kan man höra. Till och med dom jobbigare låtarna hör man att vi säkert har pratat om saker. Det är därför jag tycker Amr (Amr Badr, red anm) är en fantastisk producent och en fantastisk individ. För du kan göra det med honom. Du pratar om väldigt personliga ämnen som din relation till din pappa, att du varit för upptagen med din karriär och du säger även att du inte vet var din morfars grav ligger. Varför är det så viktigt för dig att vara så ärlig kring så pass känsliga ämnen? – För sanningen var den att det var så jag kände mig bara. Och jag tror att vi som människor skuldbelägger oss själva en hel del. Jag tror det är därför man blir så deppig. Keya kommer in på hur mycket han ser upp till sina hårt arbetande föräldrar som aldrig klagar över sina egna problem. – Jag har ingen aning om vad dom dealar med men varje dag vaknar han klockan 06 och slaggar 23. Morsan vaknar klockan 05 och hon sover 22 och hon gör allting hemma och för mig är det så här: ”vad fan har jag för problem egentligen?” Om det är någon jag beundrar är det dom här två människorna. Utan dom två jag hade inte ens funnits här. Och till alla som går igenom svåra saker, tuffa saker, som har ett mål, som har kämpat och fallit. Fortsätt! Sluta inte. Om du har ett mål och en vilja att uppnå vissa saker så hoppas jag att det här albumet kan vara både till hjälp, till fokus och till disciplin och fortsätt kriga bara. Jag hoppas att folk som gått igenom samma sak eller går igenom samma sak kan lyssna och tänka ”fan jag är inte ensam”. I slutet av dagen har jag fått den här gåvan för att kunna göra dom här sakerna. NR 2, 2018 | KINGSIZE MAGAZINE 61 WWW.KINGSIZEMAG.SE