Kingsize 1
Dans: John Beijer Skribent: Malkolm Landréus Nima
Shams JOHN BEIJER SKAPAR MER LIV PÅ VÄGGAR – Allt härstammar från att jag såg en piece på baksidan av vår skola som jag gick i. Det var typ i nian eller något. Det tyckte jag var fett coolt och sen började jag måla graffiti. När jag hade gjort det i fem år så blev jag rätt less på det jag gjorde och dessutom var jag arbetslös. Eller jag hade något skitjobb och funderade på vad fan jag skulle göra egentligen. Sen var jag lite less på mig själv för vid den tidpunkten kände jag att det enda jag hade gjort och lyckats bli bra på var graffiti. Och det kan ju inte ge någonting, det får man böter för. John tog sitt pick och pack och flyttade till Stockholm. Under ett år gick han en grafisk designutbildning på folkhögskola, för att sedan hitta det han egentligen ville hålla på med. – Efter det så började jag bara illustrera någon rappare för att jag ändå lyssnade så mycket på hiphop och var rastlös. Det tyckte jag var skitkul och så fortsatte jag. På den vägen är det. Det var framförallt en frustrerad och 76 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 tudelad inställning till graffitin som gjorde att John Beijer valde att byta riktning. – Jag ledsnade lite på att måla bokstäver och runt 2013 fick jag en fet jävla böter på grund av graffiti. Då fick jag mig en tankeställare och istället för att betala dyra pengar för något som är kul så kom jag på att jag kunde göra något som man kan tjäna pengar på istället. Graffiti är sjukt enformigt och även om det är rebelliskt och olagligt finns det sjukt mycket regler. Jag målar fortfarande men idag blir det ganska sällan, mest fames och lagliga väggar, typ. Den direkta inspirationen till konsten kom från tecknade serier som Batman, Tintin och X Men, men också från familjen. Med en pappa som är konstnär och mamma som är grafisk designer, skedde det naturligt. – Jag var sjukt ointresserad när jag var mindre, även om det alltid funnits i bakhuvudet att man inte behöver jobba som alla andra eftersom farsan satt och livnärde sig på det. Det är väl där man fått John Beijer är konstnären, illustratören och designern från utkanten av Sundsvall som gått från praktikant på magasinet Slitz till att göra artwork för Billboard Music Awards. Med bakgrund inom graffitin gör han nu illustrationer och tavlor av några av världens största hiphopartister och skapat sig ett stabilt följe på sociala medier. I vår är han aktuell med en egen utställning på MAD by Carlings i Stockholm. musiken ifrån också, för han brukade sitta i rummet bredvid och lyssna på reggae och måla. Men jag hade typ IG i bild, haha. – Sen var det väl lite det här rebelliska i graffitin, men det kommer nog också mycket ifrån att jag växte upp utanför Sundsvall och där var det precis det du kan tänka dig att folk hade för intressen, det var liksom motorer och sånt shit. Det var jag aldrig intresserad av eftersom det inte fanns någon koppling. Jag åkte mycket skateboard och sånt, så det är nog mer på den vägen i så fall. Sen blev det som det blev och man fick samma jobb som farsan till slut ändå, haha. Kopplingen mellan graffiti, skateboard och musik är den röda tråden i Beijers konstnärskap. Kärleken till musik i allmänhet och hiphop i synnerhet, kom även den hemifrån. – Det är väl lite från graffitin såklart, men det var ganska tidigt jag började lyssna på hiphop. Runt tolvårsåldern. Sen lyssnade jag mycket på Metallica och Misfits. Men det var faktiskt farsan som spelade Dr. Dres ”2001” någon gång och då fastnade jag. Det är fortfarande min favoritplatta. Sen började brorsan ladda ner någon låt då och då genom vårt 56k-modem, lite Cypress Hill och Beatnuts typ. Men jag blev nog helt fast vid typ 15 och sedan dess har jag typ inte lyssnat på något annat. Utöver att ha varit involverad i det stora projektet Billboard Music Awards i fjol, där John Beijer gjorde artwork till kategorierna ”Top Rap Artist” och “Top Rap Tour”, har han även varit direkt involverad i ett flertal musiksläpp. Däribland svenska artister som Kumba, Mwuana och Loxell, norska Unge Ferrari, samt en amerikansk rappare vid namn King Lil G, som dessutom hamnade som en billboard i Los Angeles. – Hans manager ringde mig efter jag fått betalt och allt och sa att ”din artwork ligger uppe som en billboard i Los Angeles”. Jag frågade om bild utan att få svar, men jag lyckades hitta den genom hashtags på Instagram. Det var jävligt fett asså. WWW.KINGSIZEMAG.SE