Kingsize 1
Musik: Recensioner utländska album Cardi B – ”Inv
asion of Privacy” Flatbush Zombies – ”Vacation in Hell” En fjärdedel av plattan var redan innan släppet beprövade hits – resten kan lätt gå samma väg. Det här håller hög klass, med få undantag. Men framförallt visar Cardi bredd: finstämda skildringar blandas med tankefyllda rader och syrligt näsknäckar-flow, allt med en kuliss av come up-story á la ”Juicy”. Däremellan hinns det också med 2 Chainz-liknande ordlekar (eating halal, driving the Lam’) och en svettig sommarplåga (”I Like It”). Cardi B är hungrig och debuten är en färdknäpp, lite bränsle för en fortsatt resa i övre stratosfären. Den tunna luften på toppen är bara aptitretande. Bästa låt: ”Best Life” bjuder inte bara på Cardis bästa verser, utan också en endorfinhöjande Chance the Rapper-hook. Bästa produktion: I tuff konkurrens sticker ”Money Bag” ut med sin dunderbas. Bästa gästinhopp: Chance har på ”Best Life” både albumets näst bästa refräng (SZAs insats är svårslagen) och en ypperlig vers. Bästa rader: De vassa citaten flyger, men ”I Do” fångar jag mot världen-känslan: They said by now that I’ll be finished, hard to tell/ My little 15 minutes lasting long as hell, huh?/ / Niklas Kallin Thander Krämigt, krispigt, knaprigt. Kombon av Meechys avgrundsstämma, Juices silkiga flow och Erick Arc Elliots ibland luftiga, ibland klaustrofobiska produktioner kan liknas vid en perfekt balanserad lyxrätt. Lägg på ett utomordentligt författande och du har en MSG-laddad femrättersmeny. Men om första akten är en febertripp är del två en känslofylld seglats. Till fiskmåsars tjut saktar tempot ner och man når nya djup, vilket framförallt hörs på ”Crown” och ”U&I”. Med lägre intensitet hamnar också mer fokus på Meechy, som lägger fläkande verser. Trots att de i dag kan räknas som etablerade är Beastcoast-rapparna åter en uppfriskande New York-fläkt. Bästa låt: ”Headstone” är en fascinerande ”Hitta Hugo” av rapreferenser, men ”U&I” träffar rakt i hjärtat. Bästa produktion: Bra gäster till trots är det The Arc som styr – det blir som tydligast på ”U&I”. Bästa gästinhopp: A$AP Twelvyy är hand i handske med gänget på ”Leather Symphony”. Bästa rader: Hela Meechy Darkos ärliga vers på ”U&I” är i en egen viktklass: When I was 5, I told my mom I wanted to die/Then we cry, the crazy shit, man, it wasn’t a lie/ / Niklas Kallin Thander J. Cole - ”KOD” ”KOD” är ett egendomligt konceptprojekt. Å ena sidan problematiserar Cole över branschens pillerknaprande ”Lil’s” genom deras egna tekniker. Å andra sidan är det starkt och viktigt om missbruk i flera former. Det är visdomsord och varningstext i en modig moralkaka, där Cole över minimalistisk produktion lyckas kombinera ett klarsynt tvärsnitt av rapvärlden med språklig gymnastik. Trots flera briljanta spår försvinner inte känslan av ett pausspel innan något större. Förhoppningsvis något där syndabockar inte är i fokus. Bästa låt: Storebrors-brevet ”1985” till de yngre kollegorna är rak rap utan pardon. Bästa produktion: Egenproducerade ”Motiv8” är omtöcknande tung. Bästa gästinhopp: Alter egot Kill Edward är ingen gimmick, utan spelar en nyckelroll i berättandet. Bästa rader: På ”Once an Addict” tränger Coles smärta genom i varje rad: Tears flow while Al Green blow/ ”Love and happiness”/ I wish that I could say the right words to cheer her up/ I wish her son’s love was enough/ / Niklas Kallin Thander YoungBoy Never Broke Again – ”Until Death Call My Name” Stjärnmakaren Birdman kallade nyligen YBNBA för ”nästa superstjärna” – och glimtar av det syns på debuten. Sångstrukturer och intonationer är tydligt inspirerade av Baton Rouge-kollegan Kevin Gates, men en vass penna och en fräsande smärta saknas. Istället tar Youngboy sikte mot det välputsat blanka, med rösten som främsta talang. Trots texter om våld och lojalitet är det lättlyssnat, där verserna blir utfyllnad mellan refrängerna. Samtidigt finns en air av energisk lekfullhet. Han är bara 18 år, så vad sägs om att ge honom lite tid? Bästa låt: Young Thug-doftande ”Outside Today” är lika självklar då som nu. Bästa produktion: Fylliga ”Traumatized” kompletterar Youngboys melodiska bredd. Bästa gästinhopp: Future gör det per automatik bäst, men lyckas också få till fin kemi. Bästa rader: Inledande ”Overdose” sätter temat: Without no coat I was walkin’ and meditatin’ in the rain/ Reminiscing about bein’ in prison, I was locked in them chains/ / Niklas Kallin Thander Post Malone – ”Beerbongs & Bentleys” Royce Da 5’9 – ”Book Of Ryan” Mycket på ”B&B” är sig likt från debuten: vibratot i rösten, några superhits som bär upp ett för långt album, och färderna mellan pop och R&B. Post kallar själv sin musik genrelös, men en bättre beskrivning är riktningslös – utöver solida melodier och välpolerad, slätstruken produktion händer inte mycket. Megahitsen ”Rockstar” och ”Psycho” saknar solklara uppföljare och resten är melodramatiskt poppigt. För de som stannar kvar kommer nya hits träda fram, men ”B&B” rullar på i samma spår som tidigare. Testa något nytt, Post! Bästa låt: Ett dussintal lyssningar senare: ”Psycho” håller än. Bästa produktion: Cashio och DJ Swishs ”Same Bitches” har snitsiga pianoslingor i olika kostymer. Bästa gästinhopp: Alla inhopp är sköna pauser från den rytmiska crooningen, men en Nicki Minaj-feature (”Ball On Me”) slår nästan aldrig fel. Bästa rader: Samma Minaj injicerar personlighet bland klyschiga rader: Call me Buffy ‘cause that’s what I slay like/ These bitches, I son ‘em like it’s daylight/ / Niklas Kallin Thander Med DJ Premier-samarbetet “PRhyme 2” i färskt minne följer ett nytt soloalbum tätt inpå, där vi möts av en med åren allt mer reflekterande Royce Da 5’9”. Detroit-MC:ns oomtvistade förmåga att leverera vassa bars, kryddas nu med en uppriktig berättarglädje om uppväxten, karriären, och vägval i livet. Royce lider, precis som Eminem, avsaknad på genomgående sylvassa produktioner för ett helt projekt över hela tjugo spår. Detta till trots så har Royce skapat sitt mest genomarbetade album till dags dato, präglat av eftertanke och skärpa. Bästa låt: J. Cole-gästade “Boblo Boat” står ut vid varje lyssning som en av årets bästa låtar. Bästa produktion: Symbolyc One aka S-1 med “Stay Woke”. Bästa gästinhopp: “Caterpillar” med Eminem, ger förhoppning om ett nytt Bad Meets Evil-projekt. Logic på remixen når inte Slim Shadys nivå ännu. Bästa rader: Royce och Shady Records-signade Boogie kritiserar musikbranschen på “Dumb”; “All this industry shit is dumb there ain’t no middle class / Raise yo glass, here’s to classism Either you a rich ass nigga or you’s a bum, there ain’t no in between / Sinners sell they souls, angels sell they halos and they wings…” / Tobias Carlsson 88 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2018 WWW.KINGSIZEMAG.SE