Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 För att Kulturrådet ska
kunna hantera ännu ett nytt stöd för återstart av kulturlivet krävs att förvaltningsmedel avsätts för arbetet med ovanstående satsning för återstart. För 2023 omfattas kommunikation, administrativ hantering, beredning och bedömning med mera. Arbetet kommer även att spilla över även på nästkommande år, eftersom redovisning av bidrag som regel inkommer året efter att verksamheten eller projekten har avslutats. Det innebär att granskning och uppföljning av fördelade bidrag även sker 2024. 3.2 Utveckla arrangörsledet inom det fria kulturlivet Anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål, ap.1 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse höjs med 50 miljoner kronor från och med 2023. Anslag 4:4 Bidrag till bild- och formområdet, ap.1 Bidrag till organisationer inom bild- och formområdet och verksamhetsstöd till vissa utställare höjs med 22 miljoner kronor från och med 2023. Syftet med bidragen är att • utveckla arrangörsledet • öka tillgången till ett kvalitativt och mångsidigt utbud av konst och kultur • förbättra arbetsmetoder och förutsättningar att ersätta konstnärer • utveckla digitala arbetssätt. Den kartläggning och uppföljning som Kulturrådet gjorde 2021 av arrangörsledet synliggör arrangörernas centrala betydelse för kulturens tillgänglighet. I kartläggningen framkom att det finns skillnader kopplade till vilka roller arrangörer har beroende på var i landet de är verksamma: • I storstadskommuner bidrar arrangörer inom civilsamhället till mer bredd och fördjupning genom att de möjliggör ett utbud som inte organiseras av offentliga arrangörer eller privata arrangörer som är organiserade på marknadens villkor. • Utanför storstäderna har arrangörerna inom civilsamhället en bredare roll. • I övriga kommuntyper, särskilt landsbygdskommuner, har arrangörer inom civilsamhället en mer grundläggande roll för all kulturs tillgänglighet.7 7. Kulturrådet (2021) Arrangörer – Uppföljning och kartläggning av förutsättningar, sid. 62. 12/56