Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 7.2 Ändring av förordnin
g (2018:66) om statsbidrag till folkbibliotek Kulturrådet ser ett behov av att bättre anpassa inköpsstödet till folk- och skolbibliotek till kommunernas behov och förutsättningar, vilket enligt vår bedömning kräver förändringar av förordningen. Inköpsstödet ska stötta både folk- och skolbibliotek samt främja barns och ungas tillgång till litteratur och därigenom deras intresse för läsning. Kulturrådet fördelar sedan 1997 årligen cirka 25 miljoner kronor i bidrag för inköp av barn- och ungdomslitteratur till landets kommuner. Bidraget infördes som ett svar på en sjunkande försäljning i bokhandeln och sjunkande utlåningssiffror på bibliotek, och syftet var att bidra till en förbättrad tillgång på litteratur på folk- och skolbiblioteken för att därmed främja barns och ungas intresse för läsning och litteratur. Flera aktuella rapporter visar att intresset för bokläsning sjunker hos barn och unga. Stödet har därför fortsatt relevans men en anpassning till kommunernas förutsättningar är nödvändig. En översyn av stödet gjordes därför av Kulturrådet 2021 för att se närmare på hur stödet fungerar och vilka anpassningar som skulle kunna behövas.26 Mot bakgrund av en ökning av den totala budgetramen för anslagsposten för bidrag till litteratur, kulturtidskrifter och läsfrämjande har Kulturrådet också haft möjlighet att utöka inköpsstödet med 10 miljoner kronor årligen, till totalt 34 miljoner kronor 2021. Kulturrådet lämnade in ett utvecklat förslag till förordningsändring till Kulturdepartementet i en särskild skrivelse i maj 2021 (KUR 2021/8704), och frågan har även lyfts i tidigare budgetunderlag. Syftet med förordningsförändringen är att förenkla för kommuner att ta del av stödet och att fler skolbibliotek ska ingå i ansökningarna. Bidraget styrs av förordning (2018:66) om statsbidrag till folkbibliotek. Enligt § 7 i förordningen är en förutsättning för att få bidrag att kommunen det år bidraget utbetalas har avsatt egna medel till inköp av medier för ett belopp som uppgår till minst summan av föregående års medieanslag. Den del av anslaget som avser medier för barn och ungdomar ska heller inte ha minskat. Kravet på bibehållet medieanslag innebär dock ofta stora svårigheter för kommuner att samordna sin samlade ansökan och redovisning, och i många kommuner hamnar skolbiblioteken därför utanför ansökningarna. Genom att ta bort kravet kan ansökningsförfarandet förenklas, fler skolbibliotek ingå i ansökningarna och fler kommuner söka och ta del av bidraget. Även om Kulturrådet har kunnat öka budgeten för detta statsbidrag ser vi fortsatt ett ökat behov av stöd till skolbibliotekens medieförsörjning. Både utredningen Skolbibliotek för bildning och utbildning (SOU 2021:3) och Kungliga bibliotekets förslag till en nationell biblioteksstrategi27 belyser vikten av skolbibliotek men också en ojämlikhet i tillgång och resurser. I de förslag som beskrivs i de båda utredningarna saknas dock bidrag för medieförsörjning. 26. Kulturrådet (2021). Kunskapsöversikt och översyn av bidraget inköpsstöd till folk- och skolbibliotek. 27. Kungliga biblioteket (2019) Demokratins skattkammare Förslag till en nationell biblioteksstrategi. 38/56