Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 En höjning av arvodena ä
r nödvändig för att säkerställa att Kulturrådet även fortsatt kan anlita personer med den höga kompetens som uppdragen kräver; det ligger en fara i om alltför många kompetenta experter av ekonomiska skäl ser sig tvungna att avstå från dessa kulturpolitiskt centrala uppdragen. Det krävs kunskap inom konstarterna, förmåga att bedöma konstnärliga verksamheter, en överblick över konstområdets infrastruktur i Sverige och även viss kännedom om fältet ur ett internationellt perspektiv. Kulturrådet strävar också efter att grupperna ska ha en bredd som bidrar till att olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser ingår i diskussionen om kvalitet. Att rekrytera personer från andra länder till referensgrupperna, vilket sällan är möjligt utifrån dagens ekonomiska förutsättningar, skulle ytterligare bidra till arbetet. För att Kulturrådet ska kunna fullfölja sitt uppdrag är det nödvändigt att gruppernas arbete fungerar väl, att tillräcklig tid kan avsättas för gruppernas förberedande arbete och de gemensamma mötena och att det är möjligt även i fortsättningen att rekrytera personer med den kompetens som krävs. 6.2 Skapa stabilare grundförutsättningar och motverka urholkning av förvaltningsbudgeten 7 miljoner kronor tillförs från och med 2023 till anslag 1:1 Statens kulturråd, ap. 1 Statens kulturråd. Kulturrådets kostnader för löner, hyra och andra förvaltningskostnader bekostas till cirka 60 procent av förvaltningsanslag 1:1 och till cirka 40 procent av administrativa uttag från sakanslagen.23 Förvaltningsanslaget 1:1 har en årlig uppräkning i form av pris- och löneomräkning (PLO) medan utrymmet för administrativa uttag från sakanslagen inte räknas upp. Det innebär att endast omkring 60 procent av förvaltningsbudgeten omfattas av den årliga pris- och löneomräkningen. Förvaltningsbudgeten för myndigheten urholkas därför med tiden. Detta försvårar möjligheten att förutsäga hur stora de administrativa utgifterna kan tillåtas vara och det blir svårt att långsiktigt planera och utveckla verksamheten. Under de senaste åren har Kulturrådet fått fler och mer omfattande uppdrag. Inte minst gäller det de omfattande kris- och återstartsstöd som fördelats sedan 2020 till följd av pandemin, vilket har utmanat hela organisationen och krävt en stor omställning av verksamheten under mycket stor tidspress. Kulturrådet hanterade före pandemin årligen cirka 8 000 ansökningar inom ett femtiotal olika bidragsformer inom olika konstområden och med olika syften. Under 2020 och 2021 har vi dessutom hanterat ytterligare drygt 12 000 ansökningar om krisstöd som en följd av pandemin och för 2022 har vi i uppdrag att åter igen fördela återstartsstöd och krisstöd. De fördelade kris- och återstartsstöden medför ett omfattande efterarbete där de olika stöden kräver olika typer av kontroller under kommande år. 23. 43 procent av kostnaderna för förvaltning saknade pris- och löneomräkning 2021, se Kulturrådets årsredovisning 2021. 31/56