Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 Kulturrådet ställer sig
frågande till om det är motiverat att från statens sida avkräva skolhuvudmännen en separat handlingsplan för att kunna ta del av bidraget, bland annat mot bakgrund av de uppföljningar av statsbidrag till kommuner som Statskontoret har gjort. Statskontoret har pekat på svårigheten för kommuner att hantera bidragen både utifrån graden av detaljering i styrningen och utifrån den administration som ansökan och redovisning av statsbidrag innebär. Särskilt mindre kommuner med begränsade administrativa resurser upplever framtagandet av en sådan handlingsplan som en svårighet och de söker statsbidraget i lägre utsträckning än andra kommuner. Kulturrådet följer i dagsläget inte heller upp handlingsplanerna och tydliggör inte vad dessa ska innehålla. För att minska den administrativa bördan för skolhuvudmännen föreslår Kulturrådet att kravet på handlingsplan tas bort och ersätts med ett krav på att skolhuvudmannen ska beskriva vilka mål som sätts upp för att syftet med bidragets ska nås. 7.3.5 Förenklad formulering kring krav på delaktighet Enligt förordningen ska eleverna vara delaktiga i projektets samtliga faser – från planering till genomförande och uppföljning (5 a §). Vi bedömer dock att detaljnivån i formuleringen försvårar elevernas reella delaktighet och möjlighet till inflytande. I såväl skollagen som läroplanen är de demokratiska värdena, elevernas delaktighet och inflytande centralt. Elevernas delaktighet är även en viktig del i arbetet med Skapande skola. Kulturrådets bedömning är att staten, baserat på tillitsprincipen, kan luta sig mot att förordningens villkor sammanfaller med betoningen på demokrati och delaktighet i läroplanen och därmed tona ner detaljnivån i delaktighetskravet. I den nya lydelsen tydliggörs innebörden av delaktighet eftersom eleverna föreslås ges både möjlighet till delaktighet och inflytande över insatserna. Nuvarande lydelse 5 § Som förutsättning för statsbidrag gäller att huvudmannen 1. har utformat en handlingsplan för utvecklingsarbetet med kultur utifrån skolans behov och med en beskrivning av formerna för samverkan med kulturlivets parter, och 2. redogör för de kulturinsatser som planeras som ett komplement till den befintliga kulturverksamheten. Förordning (2020:1203). Föreslagen lydelse 5 § Som förutsättning för statsbidrag gäller att huvudmannen 1. har satt upp mål för insatserna, och 2. beskriver hur insatserna fungerar som ett komplement till den befintliga kulturverksamheten. Skolans elever ska ges tillfälle att vara delaktiga och ges inflytande över insatserna. Förordning (2020:1203). 42/56