Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 Kulturrådet fördelar i d
ag verksamhets- och projektbidrag till enskilda arrangörer inom det fria kulturlivet. En stor del av dessa aktörer är organiserade inom civilsamhället, det vill säga inte organiserade som privata vinstdrivande företag eller organiserade i eller på uppdrag av det offentliga. Bidragsgivningen är utformad på olika sätt inom olika konstområden. Inom bildkonst, form och konsthantverk samt musik finns det bidrag som särskilt riktar sig till arrangörer, och inom scenkonstområdet har Kulturrådets bidrag samlats i bidragsgivningen till fri scenkonst som då innefattar bidrag till både vissa arrangörer och turnerande grupper. Inom litteraturområdet beviljas arrangörerna statlig finansiering genom projektbidrag till läs- och litteraturfrämjande insatser. 3.2.1 Utökad tillgången till ett kvalitativt och mångsidigt utbud av konst och kultur För att de kulturpolitiska målen ska kunna nås ska kulturpolitiken bland annat främja allas möjlighet till kulturupplevelser samt kvalitet och konstnärlig förnyelse inom kulturlivet. Bidragsgivningen till arrangörer inom det fria kulturlivet bidrar till dessa ändamål. Arrangörerna inom det fria kulturlivet är också en viktig struktur för att säkerställa en tillgång till en bredd och mångfald av uttryck för invånare på olika platser runt om i landet. Kulturrådet bedömning är att anslag 2.2 och 4.4 bör förstärkas för att vi ska kunna utveckla och stärka arrangörer inom det fria kulturlivet på fler platser – inte minst kopplat till att det skulle främja en utveckling av kvalitativa arrangörsverksamheter utanför Sveriges tre storstadsområden. De lokala arrangörerna är av betydelse både för det fria kulturlivets producerande aktörer och för kulturinstitutioner som är beroende av lokala samarbetspartner för att nå ut till platser där de inte själva befinner sig. En förstärkning av anslaget behövs också för att stärka samordnade utvecklingsinsatser inom arrangörsledet. Sådana insatser bedrivs bland annat av förbund och nätverk som samlar arrangörer inom det fria kulturlivet. 3.2.2 Förbättrade arbetsmetoder och bättre förutsättningar att ersätta konstnärer Arrangörsledet anlitar ett stort antal konstnärer för medverkan i olika typer av evenemang. Kulturrådets kartläggning av arrangörer visar dock att konstnärer sällan anställs; i stället betalas ersättning ut genom att konstnären eller konstnärsgruppen fakturerar arrangören. Om vi bara ser till de bidrag som Kulturrådet årligen fördelar till arrangörer kan man se att små organisationer inom civilsamhället, med få anställda, står för ett relativt stort antal mindre uppdrag för konstnärer.8 Arrangörer inom det fria kulturlivet är i vissa fall helt eller delvis beroende av ideell arbetskraft för att kunna bedriva sina verksamheter. Men inom exempelvis bildkonst, form och konsthantverk måste det ideella arbete som fortfarande dominerar växlas in mot reella ekonomiska ersättningar för att en varaktig utveckling och professionalisering ska komma till stånd. Inte minst ansökningarna om krisstöd har vittnat om hur mycket av arbetet inom sektorn bygger på ideella insatser, där verksamhetsledare eller liknande endast i liten grad kan ta ut lön för sitt arbete. Situationen är liknande även inom andra konstområden. Kulturrådet bedömer att de är viktigt att stärka arrangörernas ekonomiska situation så att de kan utveckla sina arbetssätt och professionalisera sin verksamhet. Det handlar exempelvis om att vissa 8. Kulturrådet (2021) Arrangörer – Uppföljning och kartläggning av förutsättningar. 13/56