Budgetunderlag 2023–2025 1
Budgetunderlag 2023–2025 Kulturrådet fördelar sta
tsbidrag till fristående aktörer, civilsamhällesorganisationer, kommuner och regioner, det vill säga till mottagare med vitt skilda förutsättningar. Krisstödet har dessutom omfattat långt fler aktörer. Samtidigt har vi fått andra nya och utökade uppdrag de senaste åren inom bland annat musikområdet, läsfrämjandeområdet och vad gäller breddat deltagande inom kultursektorn. Parallellt med hanteringen av de tillkomna uppdragen har myndigheten initierat och genomfört ett omfattande arbete för att utveckla och effektivisera verksamheten och arbetsprocesser. I samband med detta har det blivit tydligt att stödfunktioner inom exempelvis ekonomi, hr och it under en längre tid har varit underdimensionerade. 6.3 Öka fokus på uppföljning, analys och främjande arbete Det finns behov att förstärka flera led i Kulturrådets verksamhet för att säkerställa våra förutsättningar att verka för kulturens utveckling och tillgänglighet genom att fördela och följa upp statliga bidrag och genomföra andra främjande åtgärder. För att vidmakthålla vår legitimitet och relevans krävs att verksamheten utvecklas utifrån aktuell kunskap om kulturområdets infrastruktur, de samlade offentliga insatsernas träffsäkerhet och de verksamma aktörernas villkor och förutsättningar. Vi ser därför att kunskapsutveckling behöver ta en större plats i myndighetens arbete. En central uppgift för myndigheten är att utveckla den systematiska uppföljningen av de bidrag och andra främjande åtgärder vi arbetar med. Vi behöver också kunna få till stånd bredare analyser och bedömningar av konst- och kulturområdets situation och utmaningar samt analysera insatserna i förhållande till de kulturpolitiska målen. Vi ser också ett stort behov av att regelbundet kunna göra konstområdesoberoende studier samt oftare och mer systematiskt hämta in erfarenheter från andra länder. Vi behöver dessutom genomföra fler egeninitierade studier om olika relevanta frågor för vår sektor. En resursmässig förstärkning behövs för att kunna prioritera sådan utökad kunskapsuppbyggnad som också stärker Regeringskansliets arbete. I dag är utrymmet begränsat vad gäller att ta fram dokumenterade och välgrundade analyser som kan ligga till grund för att förnya bidragsformer, förändra arbetssätt och arbeta mer med aktivt främjande verksamhet. För att ta fram kunskapsunderlag och analyser som kan ligga till grund för en strategisk utveckling behövs arbetstid och effektiva system för informationshanteringen. Anpassade och potenta digitala verktyg samt kompetens och arbetstid är en förutsättning. Läget är i dag ansträngt och en alltför stor del av kapaciteten i organisationen används för att få kärnprocesserna att fungera. Om vi snabbt ska kunna leverera relevanta analyser om aktuella frågor för beslutsfattare behöver resurser tillföras. Inom flera sektorer vill vi också stärka och utöka vårt främjande arbete. Vi har en rad utpekade områden där vi har ett främjande ansvar. Det gäller bland annat Kulturrådets sektorsansvar för funktionshindersfrågor med anknytning till vårt verksamhetsområde, där vi ska vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda aktörer. Vi har också ansvar att som strategisk myndighet främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Vi ser därtill ett behov att arbeta mer strategiskt med främjande arbete för att nå de minoritetspolitiska målen och målen för den romska strategin. Flera av de nya uppdrag som har tillförts myndigheten har dock inte följts av utökade förvaltningsmedel, vilket påverkar den möjliga nivån för genomförande. Det gäller exempelvis det uppdrag vi 32/56