NG Sthlm 1
Tv MRS. DAVIS HBO Max Skaparen bakom Lost, The Le
ftovers och Watchmen är tillbaka med en serie där en nunna måste hitta den heliga graalen för att hindra en AI från att ta över världen. I samband med Star Warsfilmen The Last Jedi lärde jag mig uttrycket "subverted expectations". Denna idé vände upp och ner på alla förutfattade uppfattningar om vart vi skulle ta vägen efter föregångaren Force Awakens. Med rätt handlag kan "subvert expectations" vara ett kreativt sätt att utforska nya vägar, men om det utförs av en klåpare blir det oftast bara förvirrande och missvisande. En klassisk berättarteknik är att lova publiken något i början av en historia. På så vis etablerar vi genren, tonen och hjältarna. Damien Lindelofs nya tv-serie, Mrs. Davis, är en mästerlig demonstration av greppet "subverted expectations". Serien följer nunnan Simone (Lizzie?) som måste hitta den heliga graalen för att förstöra en AI för att hämnas sin döde far. Till sin hjälp har hon sitt ex, rodeocowboyen Wiley, och sin kärleksfulle make Jesus Kristus. Det är mycket att ta in. Och hela tiden introduceras ett nytt, bisarrt element som delvis ger svaret på en fråga men också öppnar upp för flera nya. Förutsättningarna för Mrs. Davis förändras ständigt på ett sätt som är omöjligt att förutsäga. Det är en bergochdalbana av narrativa experiment, där du hela tiden överraskas och får följa med på en vindlande resa som du aldrig kunde ha förutsett. Det bästa sättet att uppleva serien är att släppa taget och låta dig svepas med av den otyglade berättarglädjen, utan att stanna upp och försöka förutse var den tar dig. 64 NÖJESGUIDEN | NR 5, 2023 STAR WARS: JEDI SURVIVOR LOVE & DEATH HBO Max Love & Death är, inte helt olikt fjolårets Välspelat, snyggt och snaskigt. Ändå är det något som skaver när denna true crimehistoria filmatiseras igen. “Han luktar sex”, anförtror Candy till sin väninna. Det var efter Allan råkade knuffa omkull henne på en volleybollmatch som hon föll för honom – i alla bemärkelser. Trots att båda är gifta och att den aningen överviktige och tafatte Allan inte är “hennes typ” så måste hon ha honom. Rättframt frågar hon om han är intresserad att inleda en affär. Sagt och gjort. Men vad som börjar med hemliga hotellmöten slutar snart i en blodig tragedi. Netflixframgång Dahmer, en superdramatiserad rekonstruktion av ett extremt uppmärksammat brottsfall. Och vi kan inte få nog av true crime. Faktum är att vi kan ersätta både vind- och kärnkraftverk och driva hela planeten på den genomsnittliga mediekonsumentens outsinliga true crime-cravings. Love & Death uppfyller alla kriterierna för ett krimreportage i en gammal dagstidning; en småstadsidyll till bredden fylld av kärnfamiljer och kyrkokörer som skakas i sina grundvalar av en otrohetsaffär och ett brutalt yxmord. Den snaskiga historien om Candy och Allan har filmatiserats flera gånger om, senast förra året gjorde Hulu en miniserie av det. När det är HBO:s tur är det givetvis så snyggt och välspelat som du kan tänka dig, med Jesse Plemons och Elizabeth Olsen som utmärker sig i rollerna som hunsad och lätt manisk hemmafru. Trots HBO:s sedvanligt höga produktionsvärden finns det saker som skaver. Producenten David E Kelley, känd för bland annat Big Little Lies, har ett uttryck som känns mer polerat och glättigt än autentiskt och rått. Och även om Love & Death uppfyller de flesta kvalitetskrav lyckas det inte undfly den unkna eftersmaken av en glorifierad Efterlystrekonstruktion. Med det sagt kommer true crime-torskar att älska serien. STREET FIGHTER 6