Omtanke 1
Omsorgen måste komma i kapp sjukvården när det gä
ller att mäta Tidigt i sin karriär arbetade Titti Lilja med avvikelser på Socialstyrelsen. Hon konstaterade att samma typ av avvikelser återkom gång på gång. 25 år senare finns fortfarande en del av samma problematik. För att utveckla omsorgen tror hon på att mäta mer och slår ett slag för utfallsmått. Titti, affärsområdeschef Individ och familj är sjuksköterska i botten men var tidigt intresserad av struktur samt organisation och fick arbete som konsult på Social styrelsen. Hon förvånades över att samma avvikelser återkom om och om igen. ”Jag tänkte att utbildning måste vara svaret och i flera år arbetade jag med att utbilda i kvalitetsarbete”. Borde finnas samma data för självskadebeteende som för diabetes Efter flera år som resande i kvalitet ville Titti arbeta mer konkret i en verksamhet för att omsätta sina kunskaper i praktiken. Hon klev in på Humana omsorg som kvalitetschef för Äldreomsorgen. Idag är hon ansvarig för individ- och familjeverksamhetens närmare 200 enheter i Sverige. På det sättet har hon en direkt påverkan på kvaliteten, och hon ser en utveckling inom omsorgen idag jämfört med sina tidiga år. Samtidigt skulle hon gärna se att utvecklingen gick snabbare. Jämför med sjukvården, där det finns mängder av data, bland annat har Region Stockholm ett spännande projaekt kring diabetes som påminner om det vi vill göra. Det borde finnas motsvarande för till exempel självskadebeteende och missbruksvård. Vi behöver motsvarande professionalisering helt enkelt. Sociala utfallsmått gynnar individen och gör samhälls bidraget tydligt Titti menar att det är för mycket fokus på att sätta in någon form av insats och för lite på vilken effekt insatsen har. För att komma förbi det har Humana genom åren satsat mycket på att systematiskt följa upp process- och strukturmått. Det har resulterat i ett index, Humana Quality Index, som mäter tolv viktiga komponenter. Det används som en utgångspunkt för målsättning, utvärdering och genomförande av systematiskt förbättringsarbete inom bolaget. Resultatet av HQI gås igenom av ledningsgrupper på alla nivåer inom bolaget, och rapporteras externt. Det är något att vara stolt över men nu vill Titti ta nästa steg. ”Jag vill att vi gör skillnad för varje person vi möter, gammal som ung. För att veta att vi verkligen gör det behöver vi mäta mer och då tror jag att sociala utfallsmått är vägen att gå”. Fyra utfallsmått lanserade Humanas ambition är att löpande presentera utfallsmått som lägger fokus på vad vi som samhälle får i form av sociala utfall för investerade skattekronor. Vi har även ett långsiktigt mål om att använda utfallsmåtten för att ta fram utfallskontrakt och andra prestations- och kvalitetsinriktade upphandlingar som idag inte finns i den sociala omsorgen. Som en start rapporterar vi från och med nu fyra utfallsmått inom affärsområdet Individ och familj. 1 enligt SoL och/eller LVU i HVB och sedan övergått till en lägre grad av vårdinsats eller minskat behov av resurser efter avslutat uppdrag. 3 2 4 Föräldrars och barns bedömning av genomgången IHF-behandling (öppenvård) Det primära syftet med IHF som behandlingsmodell är att stötta familjer att hantera sina barn/ungdomar i den egna hemmiljön för att undvika splittring av familjer där barn/ ungdom placeras på institution. Målet med behandlingen är att symptomen har minskat vid insatsens slut. Andel ungdomar som går till en lägre intensiv insats efter TFCOplacering (öppenvård) TFCO (Treatment Foster Care Oregon) är ett högintensivt beteendeprogram som vänder sig till ungdomar 12-19 år med svårt asocialt normbrytande beteende. Målet är att ungdomarna ska gå till en lägre intensiv insats efter genomgången behandlingsinsats och antingen kunna flytta hem igen, till familjehem eller eget boende. Humant 2023 7 Andel som når målen i sin genomförandeplan i sin helhet eller delvis vid avslutat uppdrag Gäller barn och unga som vårdats enligt SoL och/eller LVU på våra HVB-verksamheter. Andel avslutade uppdrag som lett till lägre grad av insats Gäller barn och unga som vårdats