Bumsen 1
LIVRÄDDARE MED RÖTTER I KLUBBEN att man syns bra
med gult ljus i dagsljus och vi trodde på idén, men jag säger bara ordet byråkrater! Vi har vid tre tillfällen ansökt om en generell dispens att använda gul plastskiva framför huvudstrålkastaren för att öka synligheten på motorcykeln i dagsljus; varje gång har vi fått avslag. Vi beviljades dispens för ett antal motorcyklar när VTI gjorde en FOU-studie om gula glas. Vi tackar Länsförsäkringars forskningsfond för att de bekostade den studien. Hur gick det att få det lagligt? När vi hade stångat våra pannor blodiga mot Transportstyrelsen beslöt vi oss för att skicka in en begäran om lagändring eller undantag från lagen. Efter sex månader fick vi ett brev med avslag på vår dispensansökan. Då brann ”proppskåpet” och jag ringde upp handläggaren. Växeln meddelade att handläggaren hade tagit tjänstledigt i sex månader och skulle inte komma tillbaka. Jag bad att få tala med chefen och vräkte ur mej all ilska eftersom vi fått avslag på en dispensansökan som vi inte skickat in, vi hade ju begärt undantag eller lagändring. Innan jag hann fortsätta kom ett svar, på finlandssvenska: – Jo men vi har beslutat att det gula stenskottsskyddet ska bli lagligt och jag har en handläggare som jobbar med den nya motorcykellagen som skall godkännas 2020. Gissa om jag blev paff. Jag har haft en mycket god relation med den handläggaren och hon har varit mycket behjälplig med råd och tips. Blir det då lagligt med detta skydd framför huvudstrålkastaren? Så här står det i remissutgåvan ”Stenskottsskydd är tillåtet förutsatt att motorcykelns lyktor framåt inte får en annan färg än vit eller gul när skyddet är monterat och att skyddet inte påtagligt försämrar strålkastarens ljus. Stenskottsskydd får inte finnas över körriktningsvisare så att deras färg ändras”. Nu är det bara att vänta på lagen träder i kraft. Har ni råkat ut för några speciella händelser under den här resan? -Jadå både positiva och negativa. Det negativa är främst i samband med inlägg på Facebook där personer inte förstått avsikten med glaset. Från början besvarade jag dem, men nu får det vara. Annars har det mestadels varit positivt. Flera har sagt att det gula glaset räddat deras liv, dessutom är vi flera som blivit stoppade av polis, de vill se vad vi har för ljus eftersom vi syns så bra! Vad är då skyddets största fördelar? Ja, de är många. Hjärnan har betydligt lättare att upptäcka varselgult ljus och vi har lyckats att öka ljusets spridningsvinklar genom slipning och LED-effekt till mer än 180 grader på dom flesta motorcykelmodellerna. VÄLJ ETT WEBBHOTELL SOM DELAR DINA INTRESSEN! Vi ger klubbmedlemmar 20% rabatt. Ange kod: BUMSEN2020 På grund av slipningen av glaset upptäcks vi tidigare även när vi lutar motorcykeln i kurvor. Ja, och det skyddar mot stenskott. Vi har dessutom tagit fram gula skydd till positionsljus och de ger en synlighet på nästan 350 grader runt motorcykeln. I dagsläget tycker jag det är bättre med två gula positionsljus då man får ett bredare och mer synligt fordon. Finns det några nackdelar med gult stenskottsskydd? Gult ljus ger i stort sett samma ljusmängd som vitt, men det äts upp av svart asfalt. Därför är det gula skyddet en dagtidsprodukt som ska vara lätt att ta bort. Det går att köra med det i mörker men ger en något mindre ljusmängd. Janne gör en gest mot kaffekoppen jag sedan en stund ställt ifrån mig och med en nick till svar går han iväg och hämtar mig lite påtår. Vi pratar säkert bort tre timmar och Janne har välsmort munläder och det är svårt att bryta när en entusiast pratar om sina hjärtebarn. När jag till slut kör iväg hemöver kikar jag i backspegeln och ser Janne stå med ena handen i luften och vinkar adjö. Min reflektion blir genast det där om den engelska hojen, för visst ser jag Jannes gulglasbestyckade extralysen lite tydligare än honom själv. Jo, jag tror nog det... § WEBBHOTELLSPAKET 1 GB lagringsutrymme, fritt antal e-postadresser & fritt antal e-postalias med mera. 99 kronor per månad. Vi syns på stilit.se