Bumsen 1
BMW-KÄRLEK TRE HOJAR MED EN ÄGARE VAR EN HYLLNING
TILL BMW R90S Lars och hans två vänner tar märkestrogenhet till en ny nivå. Läs deras hyllning till BMW R 90 S. AV: LARS LILJESTRAND E n sommarkväll samlades tre grånade gamla goda vänner vid Mo bygdegård i Hälsingland. Alla tre kom på en varsin BMW 900 cc från 1976. Anders kom på sin orange R90S och Leif på sin blå R90/6 och Lasse på sin svarta R90/6. Det unika i berättelsen är att alla tre köpte sina BMW nya 1976 och därmed har varje BMW enbart en ägare. Vi backar tillbaka 44 år till våren 1976, då vi tre men en och en besökte Bernt Norgren motor i Bollnäs för att byta in våra mc mot nya BMW R90. Det skedde utan att vi visste om varandras planer. Anledningen var att 1976 var alla mycket hemlighetsfulla med sina vinteraktiviteter med sina mc. Det gällde allt från byte av mc till omlackering eller ombyggnad av den mc man ägde. Inget avslöjades förrän vid första vårturen med klubben. Lasse med sin svarta R90/6, Anders med sin R90S och Leif med sin blå R90/6 Lasse med sin svarta R90/6, Anders med sin R90S och Leif med sin blå R90/6. Leif som 1994 utforskar Island via dess grusvägar på sin R90/6. Det går alldeles utmärkt att åka grus med en R90 och det krävs inte alltid en offroadmotorcykel. Anders 1976 som stolt och nybliven ägare till en R90S. Det visade sig att Lasse hade bytt in sin BMW R60/5 mot en svart R90/6. Leif hade bytt in sin Honda CB500 mot en blå R90/6. Anders hade bytt in sin R90/6 mot en orange R90S som var BMWs toppmodell 1976. Våra BMW tog oss under de första åren runt om i Sverige och på semesterturer i Europa. En stor BMW var den i vårt tycke bästa touringmaskinen men också rolig för kvällsturer eller dagsturer på krokiga vägar. Fjädringen var utmärkt och svalde fint alla tjälskador på vägarna i Hälsingland. Ett ytterligare exempel på användningsområde för en R90 visas på fotot med Vi har alla behållit våra R90or genom åren även om Lasse och Leif har skaffat sig nyare motorcyklar och låtit R90orna gå från bruksmotorcyklar till fintursmotorcyklar. Lasse har ägt flera mc sedan 1968 men sin R90/6 är den enda han inte bytt bort. Leif har sen flera år en nyare BMW R1150 RT som bruksmotorcykel och som nu har passerat över 20 000 mil. När det gäller körsträckor så har Lasses R90 gått 9 000 mil och Anders R90S har passerat 10 000 mil. Leif har rekordet med drygt 33 000 mil. Givetvis har åren och milen passerat helt problemfritt och jag tror att BMW:arna har klarat åldrandet bättre än sina ägare. 35 Lasse me la gör s utfärd n Leif åker g på Island. Det Leif har gjort med sin R90, utöver vanlig service, är ett kopplingsbyte och byte av en avgasventil. Det är väl ändå inte så mycket problem han haft med sin fina BMW R90 ändå? §