Bumsen 1
KRÖNIKA FEL DELAR FELAR LÅT DIN BMW FÅ VARA EN BM
W Ola Strandvad menar att det finns ett skäl till att du skall välja original när du köper prylar till din hoj. AV: OLA STRANDVAD M an blir lätt frestad. Jag vet. Jag älskar också prylar. Internet är fullt av coola prylar till hojen. Av både ganska etablerade och kända tillverkare och mindre kända. Nu ska jag sticka ut hakan igen. Låt bli att pynta hojen som en julgran. Ska man nu hänga på saker så gör det med förnuft. Är det en BMW så låt det förbli en BMW. En handlare kan sälja precis vad som helst men den kloke kunden köper helst original. Varför, undrar du säkert och vi ska gå igenom de viktigaste skälen: – Verkstadspriset blir mer förutsägbart. Säkert ett argument som inte biter på alla, men jag blir förbluffad över hur många gånger man sett eftermarknadstillbehör som krockar med någon annan funktion hos hojen. Det finns motorbågar som går över oljefiltret så att man måste demontera bågarna för att göra ett oljebyte och det blir garanterat dyrare än utan dessa bågar. – Förarsäkerheten äventyras och jag har sett tillbehörs-bromsgrepp som går emot handskyddet. Bromsgrepp som inte returnerar helt kan få rätt farliga konsekvenser när inte trycket tillåts släppa som det ska. När vi är inne på grepp. Kopplingsgrepp. Köp inte något annat än original eller BMW HP-grepp till en S 1000-hoj. Det är två olika klickgivare som styrs av Fel grepp är ett felgrepp. kopplingsgreppet. I stort sett alla problem med växelassistenten relateras till kopplingsgrepp som inte är original. Det vi ska inse är att varenda originaldel är utprovad att passa med alla andra delar, både det som sitter från början och BMW:s eftermonteringsdetaljer. Allt lirar ihop. BMW har ett enormt sortiment så gå inte över ån efter vatten i onödan. Ett argument för att bara, eller i längsta möjliga mån, köpa BMW original är att det har suttit ett antal tyska ingenjörer och testat dessa tillbehör till bristningsgränsen och förbi. De har säkerställt att alla delar verkligen har samma eller bättre kvalitet, funktion och hållbarhet som delarna som sitter på från fabriken. De har framförallt säkerställt att ingenting på något vis ska kunna göra hojen farlig i trafiken. Lita på tysken i det här läget. – Viktens negativa inverkan. Det kan tyckas vara ett smalt argument men oavsett du köper BMW-grejor eller annat så är ett fordon alltid betjänt av lägsta vikt. Visst kan du reglera viss del av vikten med ett besök på toa men alla vikt utanför kroppen är mer tröttande att hantera än den interna. Gör dig själv en tjänst. Minimera tillbehören. Det du behöver i tillbehörsväg tar du direkt ut BMW:s katalog. Nej, pris är inte ett argument. Det skiljer väldigt lite. De detaljer som är dyrare än krimskramset du hittat är det av en anledning. Låt din BMW förbli den BMW den byggdes att vara. § Hotel Hubertus Hof & Hotel Kaiserhof i Goslar i Harz, Tyskland. Två 3-stjärniga familjehotell i hjärtat av Harz välkomnar BMW-klubben. Alla medlemmar i BMW MC-Klubben Sverige får 10% rabatt på rum och mat. Du får rabatten genom att boka direkt på vår hemsida eller ringa +49 532 123 276. Se mer på hubertushof-goslar.de och på kaiserhof-goslar.de 49