Svensk Vattenkraft 1
vilja kompromissa och att föra en dialog. Genom a
tt tillämpa dessa i en flerstegsprocess kan många onödiga konflikter undvikas: 1. Lösningsorientering i stället för problemfokusering. 2. De olika sakintressenterna måste ha respekt för varandras kunskapsområden. 3. Att sätta sig in i ’de andras’ kunskaper är betydelsefullt och är en viktig lärandeprocess. 4. Lärandeprocessen sker i och är beroende av en social kontext som bör etableras på platsen och vara inkluderande. 5. Gemensamma ’vattenvandringar’ och platsbesök är viktiga för det ömsesidiga lärandet. 6. Vattenråden kan fungera som sociala sammanhang för lärandeprocesser och ett ömsesidigt lösningsorienterat arbete. 7. Kulturmiljövården och den kulturhistoriska kunskapsbasen måste engageras i vattenråden. 8. Hembygdsföreningar och arbetslivsmuseer kan därmed få en betydelse, bör vara en strategisk uppgift för Sveriges Hembygdsförbund, Arbetets museum och ArbetSam att marknadsföra och stötta. 9. Fornlämningsbegreppet, och dess tolkade innebörd vid en given anläggning, innebär en pedagogisk uppgift som har potential att nyttjas för att vinna intresse och engagemang. Kulturmiljövården kan inte kan delta på jämbördigt sätt som naturvårdens och ekologins företrädare, p.g.a. avsaknad av finansiering. Samtidigt har kulturmiljövården en formell roll att tillse att Kulturmiljölagens skrivningar om fornlämningar och fornfynd efterlevs – vare sig det gäller utrivning av vattenplacerade konstruktioner eller anläggande av omlöp. Det är därför nödvändigt att finansieringen av kulturmiljövårdens deltagande förstärks För projekt kring åtgärder för ekologisk status som omfattar kulturhistoriska miljöer, borde länsstyrelserna kunna samordna berörda enheter i ett gemensamt projektansvar för att tillförsäkra att berörda regelverk efterlevs. Vattenförvaltningsförordningen är den grundläggande författningen, men i många processer berörs också Miljöbalken, Kulturmiljölagen, Plan- och bygglagen. Projektet förslår att en funktion i linje med Boverkets PBL Kunskapsbanken etableras för frågor som rör vattenanknutna kulturmiljöer. När det gäller att skapa välfungerande grupperingar kring åtgärder som föranleds av vattendirektivet eller NAP, så kan Vattenråden vara potentiella arenor med formella kontakter med berörda länsstyrelser. Bo Lagerqvist PS. Rapporten finns på https://www.gu.se/forskning/naturoch-kulturmiljoer-vid-vatten-samverkan-for-framgang Eller scanna qr-koden 24 SVENSK VATTENKRAFT #4 2023 Tel: 010–188 22 00 www.interlift.se Vi hjälper dig med lyftet! Lyftpelare för dammluckor. Eldriven vinsch, kapacitet upp till 100ton Oljefritt