Svensk Vattenkraft 1
och förklarande av vatten som kraftigt modifierad
e. Av EU-domstolens avgörande i mål C-346/14 framgår att även små vattenkraftsanläggningar kan ha en sådan samhällsnyttig betydelse att det finns förutsättningar för undantag enligt ramdirektivets artikel 4. 7, vilken i svensk rätt genomförs med 4 kap. 11 § vattenförvaltningsförordningen Med anledning av ovanstående så behöver samtliga vattenförekomster diskutera och klassas om i enlighet med den ”skyldighet” som är beslutad av regeringen. I och med att ingen av anläggningarna är klassade som KMV är innebörden att det har uppstått ”nya naturtillstånd” på samtliga platser och att inga insatser krävs då samtliga anläggningar nu är klassade som naturliga. Om anläggningarna klassats som KMV hade miljöinsatser krävts. Vi behöver också lägga större vikt vid potentialen i befintliga kraftverk som står att läsa på sidan 6 i regeringsbeslutet. Det är inte enbart produktionen av förnybar el uttryckt i energimängd som definierar vad som utgör nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel utan även vattenkraftens reglerbidrag, och tillgänglig effekt samt dess potential att leverera ytterligare på dessa områden. Detta även ur ett regionalt och lokalt perspektiv. Reglerförmågan och tillgänglig effekt ska bli så hög som möjligt och ge möjligheten att öka effekten i utbyggda vattendrag. I den enskilda prövningen görs en bredare prövning där hänsyn tas till en anläggnings betydelse för det regionala och lokala energisystemet, andra verksamheter, andra berörda och andra miljönyttor. Vi vill diskutera hur vi gemensamt kan uppfylla ovanstående. 3. Mer specifika synpunkter av allmän karaktär Vi anser även att andra avdelningar än vattensidan på Länsstyrelsen ska vara med när analysdokumentet diskuteras. I och med att flera avdelningar berörs behöver även funktioner för andra intresseområden medverka på ett fördjupat sätt i diskussionerna och framtagandet av ett gemensamt underlag. Gruppen bör bemannas av personer från: - Kulturmiljö - Beredskapsenheten - Vattenförsörjning - Våtmarksskydd - Rekreation - Elförsörjning - Civilförsvar och brandskydd - En levande landsbygd - Länsledningen för att göra allmänna avvägningar mellan intressena. Vi behöver diskutera ovanstående i en större grupp och genomföra avvägningar om nyttor och kostnader såsom grundtanken var med NAP. Miljöbalkens rimlighetsavvägning är en bra utgångspunkt för våra diskussioner. Specifika frågor om respektive anläggning diskuteras vid kommande möten utifrån den mötesagenda som länsstyrelsen skickat ut. Kraftverksägarna enligt ovan genom Frank Gunnarsson Detta yttrande har översänts till länsstyrelsen i Kronobergs län. Vid både telefonsamtal och ett allmänt möte 21.11 har länsstyrelsen tillbakavisat de i yttrandet framförda synpunkterna. Man har då stött sig på Johan Kling på Havs- och vattenmyndigheten, som är en av de främsta arkitekterna bakom alla vattenkraftfientliga föreskrifter, vägledningar m fl dokument. (Redaktörens kommentar.) SVENSK VATTENKRAFT #4 2023 29