Svensk Vattenkraft 1
Strängt Kvalitetskrav (MSK) ska användas fullt ut
i enlighten med de politiska besluten preciseras 4 kap 3 § i Vattenförvaltningsförordningen med att en damm som dämmer upp en vattenförekomst innebär en väsentlig förändring av fysisk karaktär av konnektiviteten och därmed är grund för klassificering som KMV. 3. Vattenverksamhetsförordningen skrivs om så att länsstyrelserna måste beakta också andra samhällsintressen av att använda vatten och samverka med verksamhetsutövare och andra om detta. Särskild vikt läggs vid § 27 om att utveckla elsystemnyttorna. 4. För att dessa förändringar ska hinna genomföras måste pausen förlängas med ytterligare med 6 månader. Självklart måste de verksamhetsutövare som ansökt om nya villkor i 2022 års två omgångar ha rätt att göra om sin ansökan, om de så önskar. Till detta kommer förslag om att reformera vattenförvaltningen i enlighet med vattenförvaltningsutredningen och radikalt öka den politiska styrningen i vattenfrågor. Delar av styrelsen medverkade i Arena Vattenkraft, arrangerat av Energiföretagen. En dag fylld av intressanta föredrag och paneldiskussioner, samtidigt som viktiga kontakter knöts mellan politiker, branschfolk, organisationer och myndigheter. Läs mer om detta längre in i tidningen. När detta publiceras har SVAF genomfört ett webbinarium för både medlemmaroch (ännu) icke medlemmar som ska lämna in ansökan till NAPen under kommande treårsperiod. Syftet med webbinariet var att dela med oss av den kunskap och de erfarenheter de gångna åren gett oss, tips och råd vad som kan vara viktigt att tänka på när man tex ska ta fram sin ansökan samt ge utrymme för frågor och diskussioner. Ett försök från vår sida att hjälpa medlemskåren. Den 31 januari kommer vi tillsammans med Hav- och vattenmyndigheten att hålla ett seminarium i riksdagen där ämnet är ”Hållbar vattenförvaltning ur alla aspekter”. Gustaf Hellstrom Som ni ser, året har varit fullt av aktiviteOrdförande Svensk Vattenkraftförening ter, och vi avser inte dra av på takten in i 2024 heller. Varmt tack för att du bidrar till vårt viktiga arbete med ditt medlemskap. Det är tillsammans vi blir en röst att påverka med. Med önskan om en riktigt god jul och ett gott nytt år! Detta nummer innehåller många artiklar som förhoppningsvis är både intressanta och värdefulla. Mindre kraftverk levererar sedan gammalt flera elsystemnyttor och nu håller reglerförmågan på att åter tas i bruk. Artikeln om nya intäktsströmmar på s 18 - 19 handlar enbart om detta, som är en viktig del också i artikeln om vattenkraftens potential (s 15 - 17) liksom i referatet från VDVF:s höstmöte (s 14). Efter att ha läst dem finns risk att man gör en glädjekalkyl, men både tekniskt och juridiskt/politiskt finns det hinder som måste övervinnas. Entydigt negativt är att Energimarknadsinspektionen anser att EU-rätten kräver en höjning av den småskaliga vattenkraftens nätavgifter. Läs vad Magnus Olofsson skriver (s 5). SVAF har på olika sätt kämpat mot detta men förgäves. Nu återstår att se hur de olika elnätsföretagen kommer att agera och i vilken utsträckning de är mottagliga för våra argument. 4 SVENSK VATTENKRAFT #4 2023 Två artiklar behandlar natur- och kulturmiljön. Företaget som utvecklar dubbelskruven skriver om hur arbetet fortskrider (s 25). Vi får också en utförlig berättelse från ett projekt där syftet varit att lyfta fram exempel på hur man kan förbättra vattenmiljön utan att skada kulturmiljön (s 22-24). Tre av de regionala föreningarna har haft höstmöten med ambitiösa program där inte minst studiebesök på ett eller flera kraftverk varit uppskattade inslag (s 11-14). NVKF:s möte fanns med i förra numret. Och visst finns det texter om det juridiska/politiska läget, hur ovisst detta än är. Dels tas detta upp i Gustaf Hellströms ledare (s 3) och dels finns mycket i Viktor Falkenströms omfattande reportage från Energiföretagens årliga evenemang Arena Vattenkraft (s 6-10). Läs, begrunda, läs på nytt och diskutera med kollegor! Sist i tidningen hittar du en skrivelse från SVAF till Svenska kraftnät om den rapport Svk kom med tidigare i höstas kompletterad med ytterligare synpunkter på denna rapport (s 26-27). Där finns också ett yttrande över ett förslag till NAP-åtgärder, där kraftverksägarna agerar tvärt emot vad vattenförvaltningen förväntar sig, det känns befriande att läsa ett svar som inte sitter fast i myndigheternas till största delen självuppfunna juridiska spetsfundigheter (s28-29). Slutligen skriver Viktor Falkenström om två domar från MÖD om utrivning (s 30). Thomas Sandberg, redaktör