Svensk Vattenkraft 1
SVAF:S SYNPUNKTER PÅ SVK:S RAPPORT Att kartlägga
de konsekvenser för elsystemet som omprövning av vattenkraften medför m.m. Svensk Vattenkraftförening (SVAF) är en organisation för den småskaliga vattenkraften under 10 megawatt och har cirka 750 medlemmar. Inom den småskaliga vattenkraften återfinns 1900 kraftverk, som tillsammans producerar nära fem terawattimmar med 1000 megawatt installerad effekt, med potential att fördubblas i befintliga kraftverk. SVAF har tagit del av Svk:s rapport Att kartlägga de konsekvenser för elsystemet som omprövning av vattenkraften medför m.m. och har följande synpunkter: Även om det inte står ordagrant i rapporten framgår vattenkraftens vitala betydelse för Sveriges elnät tydligt. Det framgår även att den nu pågående omprövningen riskerar att allvarligt skada vattenkraftens unika förmågor (reglerförmåga mfl.). Risken är uppenbar att produktionsförlusten kommer bli flerfalt större än 1,5 TWh om omprövningen får fortsätta utan regelförändringar. SVAF är medveten att rapporten är framtagen under stark tidspress. Det hade dock varit önskvärt att den småskaliga vattenkraftens betydelse för elnätet i södra Sverige beskrivits utförligare. Dess betydelse för elnätet på regional och lokal nivå saknas helt. SVAF saknar även den småskaliga vattenkraftens unika möjlighet att bidraga till elberedskapen genom sin geografiska spridning och sina goda möjligheter till att kunna köras i ö-drift. Nedan följer ett antal utdrag ur rapporten med tillhörande kommentarer från SVAF. 1. Rapporten: Det nationella riktvärdet på 1,5 TWh/år med HARO-värden kan fortsatt bibehållas som vägledning om vad som innebär betydande negativ påverkan på kraftproduktionen vid förklarande av kraftigt modifierade vatten. Alla typer av miljöanpassning av vattenkraft som minskar elproduktion, baskraft och framför allt reglerförmåga kan försvåra både för driftsäkerheten i systemet och elektrifieringen. 26 SVENSK VATTENKRAFT #4 2023 SVAF: I ovanstående två stycken säger rapporten emot sig själv. Först gör man bedömningen att ett produktionsbortfall på 1,5 TWh är acceptabelt. Lite längre ner i rapporten slås motsatsen fast. Småskalig vattenkraft producerar 1000 MW när behovet är som störst. Det kan inte vara betydelselöst för effekttillräckligheten, reglerförmågan, etc. 2. Rapporten: För att påverkan på elsystemet ska bli acceptabel behöver beslut om undantag i normsättningen tillämpas så långt som möjligt. Att förklara vattenförekomster som kraftigt modifierade är inte tillräckligt. SVAF: Detta har påpekats under lång tid. Vattenmyndigheterna har varken intresse eller kunskap att bedöma dessa frågor. Framförallt inte på regional och lokal nivå. 3. Rapporten: En fördjupad normöversyn bör ske parallellt med samverkan för respektive prövningsgrupp, för att genomförandet av den nationella planen ska bli effektivt. För att Svenska kraftnät och Energimyndigheten ska kunna bidra med de analyser och bedömningar som är nödvändiga, för bland annat frekvensreglering, spänningsstabilitet och elberedskapsförmågor respektive reglerförmåga och elproduktion, behövs information om olika förslag på miljöanpassningar per vattenkraftverk. Sådan information finns tillgänglig under samverkan. SVAF: Kvaliteten på VM:s normsättning är överlag låg. Dessutom saknas spårbarhet på vilka grunder normsättningen har gjorts. SVAF har vid upprepade tillfällen påtalat att ny information som framkommer under bland annat samverkan ska tas om hand och om behov finns ska miljökvalitetsnormer uppdateras. En felaktig normsättning gör att den fortsatta processen blir dyr, omständlig och tidskrävande. Dessutom finns risken att vital elproduktion går till spillo. 4. Rapporten: En nationell uppföljning av påverkan på elsystemet vart tredje år. Uppföljningen ska utföras av Energimyndigheten och Svenska kraftnät. Den ska omfatta påverkan på vattenkraftens alla förmågor till följd av att förse vattenkraften med moderna miljövillkor och innehålla en framåtblickande analys. Uppföljningen bör ske inom ramen för den fortlöpande uppföljning av genomförandet av den nationella planen som Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för. Resultaten av uppföljningen kan leda till att Havs- och vattenmyndigheten föreslår sådana förändringar i planen som behövs för att hålla planen aktuell med hänsyn till hur arbetet fortskrider. SVAF: Om nivån på miljökvalitetsnormer anpassas över tid blir processen inte rättssäker. Av rapporten framgår att alla undantag som EU-rätten medger ska utnyttjas. Det är även i linje med regeringens beslut i frågan. Följ det. 5. Rapporten: Svenska kraftnät vill påtala att även påverkan på lokala och regionala nät behöver beaktas vid normsättning. Detta bör göras i samverkan med lokala och regionala elnätsbolag." SVAF: Detta görs inte vid samverkan i dag. Ytterligare en fråga som Länsstyrelserna och Vattenmyndigheterna duckar för. 6. Rapporten: Det här uppdraget omfattar endast analyser som påverkar transmissionsnätet. Svenska kraftnät vill påtala att även påverkan på lokala och regionala nät behöver beaktas vid normsättning. Detta bör göras i samverkan med lokala och regionala elnätsbolag. SVAF: Detta är ett lite märkligt påstående. Stödtjänsterna FCR kan ju ges från småskalig vattenkraft likaväl som från storskalig men påverkar det stora elsystemet lika mycket (bidrar lika mycket i relation till storleken). Så det är fel att prata om nät här. Det är ju elsystem som avses. Samma