Svensk Vattenkraft 1
Remissvar avseende analysdokument för Mörrumsån P
G 86_3 Diarienummer 531-4522-2021 1. Bakgrund Daturum AB lämnar härmed yttrande över det arbetsdokument som Länsstyrelsen lämnat ut för inhämtande av synpunkter gällande analyser av åtgärder för prövningsgrupp 3 i Mörrumsån. Daturum genomför detta på uppdrag av verksamhetsutövarna för Lidekvarn, Barsbro, Solängen, Böksholm Övre, Lidboholm, Åkvarn, Kullafors och Lindshammar kraftverk. 2. Generella synpunkter 2.1 Vattenverksamhetsförordningen Det sker flera hänvisningar till EU-lagstiftning och till Miljöbalken men det saknas hänvisningar till den för oss gemensamt styrande Vattenverksamhetsförordningen 1998:1388 som anger målet för omprövningarna. Underlaget motverkar bland annat paragraf 27 § 1 p då man skriver att korttidsreglering ska undvikas vilket går helt emot paragraf 27 § 1 p. Vi behöver fördjupa oss i detta vid kommande möten. 27 § I fråga om inverkan på en effektiv tillgång till vattenkraftsel ska planen främja 1. största möjliga reglerförmåga i elproduktionen, 2. att behov av ökad effekt främst kan tillgodoses i befintliga vattenkraftverk, 3. elberedskap och nationell, regional och lokal stabilitet i elsystemet, och 4. största möjliga utrymme för att det vid prövning av enskilda vattenverksamheter ska kunna tas hänsyn till kulturmiljö, industri, infrastruktur, bostäder, jordbruk och andra samhällsintressen. Förordning (2018:2102). Det finns även en stor brist på underlag avseende paragraf 27. Det finns en enormt stor obalans mellan miljö och kultur i nuvarande förslag. Kulturmiljöarbetet borde belysas i samma omfattning som vattenmiljöarbetet. 2.2 Miljöbalken Det sker ett antal hänvisningar till miljö28 SVENSK VATTENKRAFT #4 2023 balken och vår önskan är att större hänsyn tas till miljöbalkens kapitel 2, § 7 avseende rimlighetsavvägningen. Vi behöver fördjupa oss i detta vid kommande möten. 30 § Länsstyrelsen ska se till att frågor som rör skydd och vård av kulturmiljöer förs in i arbetet med förslagen. Förordning (2018:2102). Rimlighetsavvägning 7 § Kraven i 2-5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder. När det är fråga om en totalförsvarsverksamhet eller en åtgärd som behövs för totalförsvaret, ska vid avvägningen hänsyn tas även till detta förhållande. Verksamhetsutövarna genomförde vid starten av omprövningsarbetet tre systemmässiga utredningar. En av utredningarna genomfördes av Fiskevårdsteknik och denna belyste det faktum att endast en havsvandrande individ av 2 500 möjliga individer skulle kunna återvända till sin lekplats vid Huseby i norra delen av Åsnen om det öppnades fria vandringsvägar till Åsnen. Åsnen i sig utgör ett stort vandringshinder i och med dess utbredning och beskaffenhet som en grund, grumlig och varm sjö. Den är dessutom rik på vikar och därmed svårnavigerad för havsvandrande fisk. I och med ovanstående behöver kommande möten belysa nyttan av eventuella skyddsåtgärder för havsvandrande fisk upp till Åsnen och uppströms Åsnen. Vid mötet den 21 juni inom prövningsgrupp 1 framkom, att öring som planterats in nedströms Åsnen ej kan etablera sig utan den dör och ersätts med naturligt förekommande individer. Detta märks även inom prövningsgrupp 3 där otaliga försök att planera in öring genomförts utan framgång. 2.3 Regeringsbeslut 2020-06-25 Regeringen fattade beslut den 2020-06-25 om förutsättningar för genomförandet av den nationella planen. I beslutet angavs ett antal förutsättningar för planens genomförande där det bland annat meddelas att klassning av en vattenförekomst ska ske utifrån ett nuläge och inte hur det sett ut under förhistorisk tid. Vattenmyndigheterna bör, i den utsträckning och i den prioritetsordning som behövs för att genomföra 2 (7) planen, se över klassificering och kvalitetskrav enligt vattenförvaltningsförordningen (2004:660) i god tid inför varje prövning. Det ankommer på vattenmyndigheterna att se till att den vattenstatus som beslutas motsvarar vattnets faktiska status vid beslutstillfället. De möjligheter att ställa mindre långtgående krav som följer av EU-rätten till förmån för samhällsnyttiga verksamheter ska utnyttjas fullt ut vid till exempel meddelande av miljökvalitetsnormer och andra föreskrifter samt vid beslut om klassning av vattenförekomster. En miljökvalitetsnorm ska inte medföra strängare krav än nödvändigt. Regeringsbeslutet anger också att även små anläggningar ska klassas som KMV enligt avgörande i EU-domstolen. Det finns inget i lagstiftningen som anger att det är endast så kallade Klass 1-kraftverk (det finns ingen sådan definition av kraftverk i lagstiftningen) som ska klassas som KMV, tvärtom så ska även små kraftverk kunna klassas som KMV. Att utnyttja EU-rättens möjligheter till undantag och klassning av vattenförekomster som kraftigt modifierade. Hur en vattenförekomst har klassats och vilken miljökvalitetsnorm som gäller för förekomsten påverkar de krav på miljöanpassning som ställs i det enskilda fallet. Regeringen har genom ändringar i vattenförvaltningsförordningen (2004:660) infört en skyldighet för vattenförvaltningen att fullt ut använda alla de möjligheter som EU-rätten ger avseende undantag