ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året L F V 2018 F ÖR V
AL TN INGSBERÄ T TELSE KORT OM ÅRET 785 99,8 3,2 FLYGTRAFIK OCH EKONOMI Antalet luftrumsrörelser i det svenska luftrummet uppgick till 784 822. Det är ett nytt årshögsta mätt i antal rörelser och är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. Den överflygande trafiken är den som ökat mest både i antal och i procent, +10,5 procent jämfört med 2017. Resultatet efter finansiella poster uppgår till 5 mkr, tusen luftrumsrörelser under 2018. Det är en ökning med 3 procent jämfört med 2017. vilket är i linje med budget och högre jämfört med 2017. Ett fortsatt lågt ränteläge med ytterligare räntesänkning har inneburit en ökning av pensionsskulden som belastat resultatet netto med 25 mkr. Punktligheten var 2018 över 99,8 procent i LFVs leveranser. FLYGSÄKERHET OCH KAPACITET Flygsäkerhetsläget är mycket bra och LFV når flygsäker - hetsmålen för 2018. LFV har inte bidragit till någon flygsäkerhetsrelaterad händelse som medfört att människor allvarligt skadats eller omkommit. LFV har under 2018 uppnått merparten av de högt ställda kapacitetsmål som ställs på LFVs verksamhet genom EU:s lagstiftning. De båda kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö, som hanterar merparten av flygtrafiken en route i svenskt luftrum, har levererat 99,8 procent av alla flygningar utan förseningar orsakade av LFV. Ur ett europeiskt perspektiv ligger LFV bland de främsta. miljarder kronor var LFVs omsättning 2018. Det är en minskning med cirka 3 procent jämfört med 2017. NYA DRÖNARREGLER 1 FEBRUARI Den 1 februari 2018 infördes ett nytt regelverk för drönarflygningar. Bland annat ändrades förbudet att flyga med obemannat flyg i kontrollzon till att farkosten ska vara minst fem kilometer från start- och landningsbanan. LFV har arbetat med omfattande metodikutveckling för drönarflygningar i syfte att höja flygsäkerheten samtidigt som möjligheter och förutsättningar för att bedriva flygningar med drönare förtydligas. NATIONELL ÖVNING LFV deltog i februari i den nationella informationssäkerhetsövningen NISÖ 2018, den tredje i en serie, arrangerad av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Syftet är att stärka samhällets förmåga att hantera it-relaterade störningar. För att stärka beredskapen krävs ett brett samarbete mellan privata och offentliga aktörer. NY RADAR I UMEÅ, LANDVETTER OCH VISBY Under året har utbytesprogrammet för radaranläggningar fortsatt. Anläggningarna i Umeå, Landvetter och Visby har bytts ut. Utbytet ingår i LFVs strategiska plan för övervakning, där radaranläggningar som är mellan 15 och 30 år gamla byts ut. Vissa ersätts med en ny radar, andra av det så kallade WAM-systemet, som införs parallellt. Utbytet är också drivet av EUkrav som kommer att gälla från 2020. FLER FLYGLEDARELEVER LFV har under året beslutat om ytterligare satsning på utbildning av flygledare och utökat antalet elever vid flygledarskolan Entry Point North. Tolv elever har rekryterats och påbörjade sin utbildning i augusti. I november började ansökningsperioden för nästa utbildningsomgång med start 2019. RTS – FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS Den 28 september 2018 var det taklagsfest för LFVs nya central för flygtrafikledning på distans. Byggnationen av RTC (Remote Tower Center) på Arlanda är ett led i det pågående teknikskiftet med digitalisering av flygtrafikledning. Från kontrollcentralen kommer Swedavias flygplatser i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö att betjänas. På flygplatserna pågår arbetet med teknikbodar, kameratorn med mera. Saab Digital Air Traffic Solutions AB, där LFV är delägare, tecknade i november avtal om att bedriva flygtrafiktjänst på distans vid Sundsvall och Örnsköldsvik flygplatser med start under 2019. LFV fick i april ett regeringsuppdrag att utreda konsekvenserna av flygtrafikledning på distans. Rapporten överlämnades i december till regeringen. PORTUGAL NY MEDLEM I COOPANS Inom alliansen COOPANS (Cooperation between Air Navigation Services Providers) utvecklar och implementerar flygtrafiktjänstleverantörerna i Sverige, Danmark, Irland, Österrike och Kroatien gemensamt system för flygtrafikledning. I oktober utökades alliansen med ytterligare en medlem, NAV Portugal. 12
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar