ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
L F V 2018 RISKHANTERING Område (perspektiv i aff
ärsplan) Risk Beskrivning Totalförsvar Inom LFV pågår ett totalförsvarsarbete för att stärka försvars- och krisförmågan, som är en del av LFVs regleringsbrev och regeringsuppdrag. Att återuppta totalförsvaret ställer stora krav på verksamheten vad gäller resurser och finansiering. Befintlig lagstiftning, resursproblematik samt beroenden till andra aktörer utan totalförsvarsuppdrag, begränsar i dagsläget förmågan att uppnå samtliga åtgärder. Cyber- och informationssäkerhet Digitalisering i kombination med ett förändrat säkerhetspolitiskt läge har ökat risken för dataintrång och behovet av att skydda känslig information. Hantering Ett projekt för LFVs totalförsvarsplanering har avslutats och den handlingsplan som är framtagen kommer att brytas ner i aktiviteter för hantering i linjeorganisationen. Dialog pågår med Näringsdepartementet rörande finansiering och med Transportstyrelsen om regel- och lagförändringar. LFV samverkar även och för dialog med andra aktörer där LFV har beroenden. LFV har under året arbetat proaktivt med att förhindra att Cybersäkerhet och informationssäkerhetsrisker ska inträffa. Aktiviteter pågår för att ytterligare stärka LFVs säkerhetsskydd genom bl.a. tekniska lösningar, resursallokering, utökad kontroll av underleverantörer, utbildningar samt framtagande av förbättrade rutiner. Ett program har bildats för att omhänderta de aktiviteter som krävs för att klara kraven i regeringsuppdraget om robust flygtrafiktjänst. Resursbrist LFV ser ett större resursbehov framåt p.g.a. att nya och omfattande lagkrav kommer att behöva implementeras, i kombination med totalförsvarsplanering och stora pensionsavgångar av flygledare. Ökad trafik samt internationell flygledarbrist påverkar även behovet. I slutet av 2018 inleddes ett arbete med att rekrytera men det tar tid att utbilda och det kan vara svårt att hitta rätt kompetetenser. Kund och försäljning Etablering internationella marknaden Bland annat hård konkurrens och brist på resurser har gjort det svårt för LFV att etablera sig internationellt. LFV analyserar framtida behov av resurser inom projekt och i den operativa verksamheten, där lagkrav, leverans och andra åtaganden beaktas. LFV kommer att genomföra prioriteringar mellan pågående och nya projekt. Det pågår samtidigt aktiviteter för att förbättra förmågan att prioritera genom nya arbetssätt och processer. HR har under året genomfört en översyn av kompetensförsörjning och kompetensplanering och arbete pågår med en kort- och långsiktig plan för behov av bland annat ingenjörer och flygledare. Översyn och uppdatering av business case för den internationella affären kommer att genomföras. Aktiviteter pågår för att samordna och koordinera kompetensförsörjning och kompetetensutvecklingsinsatser för att omhänderta resursbehov. Ekonomi Prestationsplanen (RP2 och RP3) LFV har hittills uppnått målen (exkl okontrollerbara pensionskostnader) avseeende kostnadseffektivitet i prestationsplanen, som bland annat reglerar en route avgiften. I kommande referensperiod (RP3) kommer sannolikt krav från EU på ytterligare sänkta enhetskostnader. Risken är stor att LFV inte kan uppnå kommande krav. Valutarisk Valutarisk definieras som den resultateffekt en valutakursförändring får på LFVs resultat. Kreditrisk Kreditrisk definieras som risken för att motparten i en transaktion inte kan fullfölja sitt engagemang. LFV har en stor överskottslikviditet kopplad till pensionsskulden att förvalta. Under året har LFV bistått Transportstyrelsen med att ta fram underlag för att redovisa lokala förutsättningar, som t.ex. ökade pensionskostnader samt investerings- och resursbehov inför fastställande av mål i RP3. För att få gehör har LFV dessutom deltagit i studier, enkäter, seminarium, konsultationer med mera. Risken begränsas genom valutasäkring på termin av kända framtida flöden. Ett intervall styr minsta andel säkrat inom en viss period. Valutasäkring av en route-avgifter sker enligt särskild rutin. För att begränsa kreditrisken vid placering så regleras motparter, instrument, löptid och tillåten placering i LFVs finanspolicy. Placering får ske i statsskuldsväxlar, inlåning i bank med tillsyn av finansinspektionen, certifikat hos motpart helägt av svenska staten eller med kreditvärdighet K-1 och i obligationer hos motpart helägt av svenska staten eller med lägsta kreditvärdighet A (Standard & Poors) och A2 (Moody´s) Övriga risker Bedrägeri och korruption Sammantaget bedöms LFVs skydd mot bedrägeri, korruption, mutor och andra oegentligheter som gott. Den huvudsakliga verksamheten är regelstyrd och övervakas av Transportstyrelsen. LFVs organisation, arbetsordning och delegeringar, regelverk, instruktioner, processer med mera är definierade och dokumenterade. Därutöver finns ytterligare dokument och en digital personalhandbok som bidrar till att tydliggöra regelverk och inställning i dessa frågor. Löpande information angående korruption, bedrägeri, mutor och andra oegentligheter publiceras via intranätet, samt delges i samband med nyanställningar och chefsutbildningar. Korruption ingår som ett särskilt område i LFVs uppförandekod samt som ett särskilt avsnitt i den “Whistleblower” funktion som upprättats. 68
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar