ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden L F V 2018 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE FORSKNING OCH INNOVATION SKAPAR MÖJLIGHETER FÖR FRAMTIDEN LFV bedriver forskning och innovation utifrån ett antal strategiska utvecklingsområden som utgår från samhällets, kundernas och LFVs framtida utmaningar. Målet är att utveckla nya koncept och smarta lösningar som ökar säkerhet, effektivitet, kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Aktuella forskningsområden är bland annat flygsäkerhet, optimering av luftrummet samt människans roll och prestation. Det kan också handla om nya former för samspelet mellan människa och automation samt integrering av obemannat flyg i luftrummet. LFV bedriver också ett kontinuerligt arbete för att utveckla och implementera nya lösningar, ny teknik och nya produkter. Samarbetet inom transportsektorn ökar, inte minst inom forskningsområdet. LFV har ett nära samarbete med bland annat Trafikverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Under de senaste åren har trafikslagsövergripande aktiviteter ökat, vilket är ett effektivt sätt att adressera gemensamma utmaningar och dela värdefull kunskap. LFV har också en samverkan med branschprogrammet INNOVAIR. Internationellt ligger fokus på det europeiska programmet för ett gemensamt europeiskt luftrum, SESAR, tillsammans med COOPANS. DIGITALISERING BANAR VÄGEN FÖR AUTOMATION Forskning inom fjärrstyrd teknik fortsätter och LFV har under 2018 fokuserat på att vidareutveckla lösningar för att en flygledare hanterar mer än en flygplats (Multiple RTWR) samt i övrigt en effektiv och flexibel flygtrafikledning på distans. När det gäller en effektiv och flexibel central för flygtrafikledning på distans (Remote tower centre, RTC) har forskningen fokuserat på utveckling av planeringsverktyg för effektiv bemanning samt flexibel koppling av flygplatser mot RTC. Arbete sker också för framtagning av en modell för mer faktabaserat underlag för validering av flygsäkerhet vid implementering av Multipel RTWR. Att stärka utbildningen av operatörer är också en viktig fråga som hanteras i projektet RESKILL för både flygtrafikledning och sjöfart. Arbete görs även för att öka förståelsen för automationens möjligheter och begränsningar. Andra intressanta områden inom vilket arbete sker är exempelvis Artificiell intelligens (AI) och framtagning av algoritmer är viktiga komponenter för att analysera de stora datamängder som en digitaliserad flygtrafiktjänst ger upphov till. Ett annat är förstärkt verklighet (Augumented Reality). En förstudie genomförs för att undersöka teknikens nytta och värde för flygtrafikledning, utbildning och övervakning. LFV deltar också i Safeclouds, ett EU-projekt som syftar till att skapa bättre förståelse för trafikledarnas situation och analysera de enorma datamängder som loggas för att hitta mönster och på förhand kunna identifiera situationer som kan leda till kritiska incidenter. FLYGPLATSRELATERAD FORSKNING LFV påbörjade under året en etablering av en forskningsarena vid Örnsköldsvik Airport. Flygplatsens befintliga trafikmönster möjliggör test och forskningsaktiviteter under stora delar av dagen. Här kommer all form av flygplatsrelaterad forskning att kunna utföras i syfte att öka säkerheten och kostnadseffektiviteten samt möjliggöra en hållbar drift för flygplatser. SAMARBETEN MED FORSKARE OCH PARTNERS Omkring 25 projekt och ett mindre antal förstudier har bedrivits under 2018 tillsammans med seniora forskare och doktorander vid bland annat Linköpings universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Mittuniversitetet, Lunds universitet och KTH. LFV samarbetar också med SMHI, IVL, Vinnova, SAAB, Combitech, Swedavia, Örnsköldsvik Airport, Storuman kommunföretag, Novair, Netherlands Aerospace Centre, Eurocontrol och Innaxis. En stor det av LFVs forskning bedrivs inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, SESAR. Trafikverket, Vinnova och Horizon 2020, EU:s ramprogram för forskning och innovation, är de stora finansiärerna av LFVs forskning. 38 Å
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar