ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet L F V 2018 GD - O
RD LFV ÄR EN AV DE BÄSTA I EUROPA PÅ ATT LEVERERA KAPACITET Med 2018 kan LFV lägga ytterligare ett rekordår för svenskt luftrum till handlingarna. Varje dygn har vi säkert och effektivt guidat cirka 2 000 flygplan genom svenskt luftrum på väg till eller från en flygplats i eller utanför Sverige. Den omfattande flygtrafiken ställer stora krav på LFV som flygtrafiktjänstleverantör. ”De senaste årens ökade krav och snabba förändringar ställer stora krav på LFVs medarbetare. Som generaldirektör lägger jag stor kraft på förändringsarbetet.” Under 2018 hanterade LFV 785 000 rörelser i svenskt luftrum. Med undantag för september ökade trafiken samtliga månader jämfört med 2017. Inrikestrafiken minskade, den överflygande ökade medan utrikestrafiken låg på i stort sett samma nivå som under 2017. Den operativa flygtrafikledningstjänsten i såväl kontrollcentraler som vid flygplatser har hanterat den ökade trafiken med minimala förseningar väl inom de prestationsmål som satts för verksamheterna genom avtal med flygplatser och på EU-nivå. Även internationellt har flygtrafiken fortsatt att växa vilket i delar av Europa medfört stora kapacitetsproblem och kraftigt ökade förseningar i flygtrafiken. EKONOMI Årets resultat uppgick till 5 miljoner kronor. Resultatet har belastats med netto cirka 25 miljoner kronor avseende ökade pensionskostnader till följd av ytterligare sänkning av räntan som påverkar pensionsskulden. Trafikökningen har inneburit mer intäkter jämfört med föregående år även om LFV enligt nuvarande avgiftsmodell inte får behålla hela intäktsökningen. Resultatet är i nivå med budget, men LFV når inte avkastningskravet på eget kapital och inte heller soliditetsmålet. Vår bedömning är att soliditetsmålet är ytterst svårt att nå så länge pensionsåtagandet finansieras över balansräkningen. 2019 är det sista året i EU:s referensperiod 2 som styr flygtrafiktjänsten mot mål avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. 2015-2017 har LFV uppfyllt målen. För 2018 har LFV uppfyllt målen sånär som kapacitetsmålet för terminal Arlanda och miljömålet som överskreds marginellt. Under 2019 kommer mål att fastställas för kommande referensperiod 3, som börjar den 1 januari 2020, vilka kommer att bli avgörande för LFVs utveckling och leveransförmåga den kommande femårsperioden. De mål som hittills diskuterats är fortsatt mycket ambitiösa. Jag vill mena att alltför ambitiösa kostnadseffektivitetsmål kan få en negativ påverkan på vår förmåga att leverera kapacitet i luftrummet. INTERNATIONELLT LFVs internationella engagemang är stort. Det är med partners och i allianser vi är med och påverkar utvecklingen av Europas flygtrafik. Som ny ordförande i COOPANS-alliansen (Cooperation between Air Navigation Services Providers) ska jag tillsammans med mina kollegor fortsätta driva det framgångsrika samarbetet inom alliansen. COOPANS är också LFVs och våra fem alliansmedlemmars röst i SESAR-programmet som ska effektivisera Europas flygtrafiktjänst. FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS 2018 blev året då samarbetet med vår kund Swedavia om flygtrafikledning på distans vid fyra av Swedavias flygplatser gick in i en genomförandefas. Vi ser varje dag hur den nya kontrollcentralen i Stockholm växer fram och ute på flygplatserna reser sig masterna med sina kameror. På flygplatserna i Sundsvall och Örnsköldsvik har, det med LFV delägda bolaget, Saab Digital Air Traffic Solutions AB (SDATS) tecknats avtal om flygtrafikledning på distans i åtta år. Den 4 december fick Saarbrücken som första tyska flygplats flygtrafikledning på distans och den 13 december var det brittiska Cranfield Airports tur, här med SDATS som leverantör. Digitaliseringen av flygtrafikledningen är global. Vi ser att fler länder kommer att följa i Sveriges, Tysklands och Storbritanniens fotspår. ÅTERUPPTAGEN TOTALFÖRSVARSFÖRMÅGA Sverige stärker sitt försvar och LFV påverkas och deltar också i det arbetet. Återtagen totalförsvarsförmåga är samlingsbegreppet för åtgärderna. Som leverantör av flygtrafiktjänst i det svenska luftrummet, där civil och militär luftfart är integrerad, har LFV som bevakningsansvarig myndighet en viktig roll. Vi har under året arbetat med att utveckla och förstärka vår för måga att leverera flygtrafiktjänster i alla beredskapslägen. Försvarsmakten är inte bara en kund till LFV, som vi sedan 1978 har levererat flygtrafiktjänst till, utan 4
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar