ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag L F V 2018 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE HÄNDELSERIKT ÅR OCH FLER REGERINGSUPPDRAG 99,8 procent av alla flygningar i svenskt luftrum 2018 skedde utan förseningar orsakade av LFV. LEVERANS AV FLYGTRAFIKTJÄNST 2018 var ett år med stora trafikökningar, framförallt i den överflygande trafiken, och ett ansträngt resursläge inom flertalet områden. Den höga trafikvolymen innebär utmaningar, särskilt ansträngt blir resursläget under semesterperioden på sommaren. LFV har arbetat hårt för att klara trafikökningarna en route. De båda kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö, som hanterar merparten av flygtrafiken en route i svenskt luftrum, har genom ständigt pågående effektiviseringar levererat 99,8 procent av alla flygningar utan förseningar orsakade av LFV. I ett europeiskt perspektiv är detta bland de bästa resultaten. Genomsnittet för förse ningar har legat relativt högt under året i det euro peiska luftrummet, medan förseningarna i det dansk-svenska luftrummet har varit låga och kapaciteten klarats trots det ökade antalet flygrörelser. Preliminära jämförelser visar att en route i dansksvenskt luftrum har levererat näst bäst i Europa vad gäller kapacitet 2018. De flygtrafikledningstjänster som levereras till de statliga flygplatserna för Försvarsmakten, Swedavia och övriga nationella flygplatser har genomförts enligt de avtal som tecknats. LFV har en kontinuerlig dialog och uppföljning av leveranserna till dessa kunder. Tillsammans med Försvarsmakten har LFV deltagit i planering och genomförandet av flera försvarsmaktsövningar under året, utan att den civila flygtrafiken påverkades negativt. Globalt råder brist på utbildade flygledare och Sverige utgör inget undantag. LFV balanserar verksamheten med ett mindre underskott som förmodas öka de kommande åren. Under 2018 inleddes nyrekrytering och utbildning av flygledare och en långsiktig planering av olika åtgärder har påbörjats för att kompensera för resursbristen på längre sikt. En teknisk störning drabbade kontrollcentralen i Stockholm några timmar den 19 maj vilket resulterade i förseningar för cirka 250 flygningar. I övrigt har störningar som lett till förseningar varit marginella och i huvudsak berott på väder, banarbeten på Arlanda eller andra faktorer utanför LFVs kontroll. Sammantaget har LFV nått upp till satta mål. FÖRSVARSMAKTEN LFV omfattas av lagen om totalförsvar och höjd beredskap (1992:1403) och blev 2011 en särskilt utpekad myndighet enligt krisberedskapsförordningen (2015:1052). Detta innebär bl.a. att LFV ska utföra civil/militär flygtrafiktjänst i alla beredskapsskeden. Sedan 1978 är det militära och det civila luftrummet integrerat i Sverige. Fördelen är att luftrummet kan användas på ett både flexibelt och effektivt sätt. Ur ett internationellt pers pektiv är en integrerad flygtrafiktjänst unik. Det har lett till många besök från andra länder genom åren. Under hösten besökte till exempel representanter för LFVs motsvarighet i Nederländerna, det nederländska flygvapnet och deras regering Sverige. LFV deltog vid besöket tillsammans med Försvarsmakten. Samarbete mellan LFV och Försvarsmakten sker på alla nivåer inom myndigheterna och relationen bygger på partnerskap och samarbete. LFV arbetar löpande med att tillsammans med Försvarsmakten utveckla arbetssätt och koncept relaterat till flygtrafiktjänsten. LFV utför flygtrafiktjänst på Försvarsmaktens sju flygplatser och två baser i Sverige. Inom teknikområdet pågår kontinuerlig nyutveckling samt fortlöpande uppdatering av befintliga system i tornen vid flygplatserna. LFV deltar i nationella och internationella möten, där vi bevakar såväl LFVs egna som Försvarsmaktens intressen, enligt det huvudavtal som finns mellan parterna. Vid försvarets huvudflygdag, som genomfördes i augusti i Uppsala, var också LFV representerat. Flera medarbetare från LFV var på plats i Hälsingland för att koordinera insatserna med brandbekämpningsflyg vid sommarens skogsbränder. Andra deltog vid staben för MSB i Karlstad för att fördela och underlätta arbetet för de nationella brandflygresurserna. Under oktober genomfördes övningen Trident Juncture 2018 i norra delarna av Sverige, Norge och Finland. Övningen var NATOs största sedan 1990 med deltagare från NATOs 29 medlemsländer samt Sverige och Finland. Syftet var att testa snabbinsatsstyrkan NATO Response Force (NRF). Sveriges deltagande grundar sig på den svenska solidaritetsförklaringen, som bland annat säger att vi ska kunna ”ge och ta emot stöd, såväl civilt som militärt”. Totalt ingick cirka 50 000 soldater och 100 flygplan i övningen. 26 Å
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar