ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar L F V 2018 INVE
S TERINGSPLAN INVESTERINGAR Utfall 2016 Anskaffning och utveckling av nya investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för anskaffning och utveckling Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av anskaffning och utveckling Vidmakthållande av befintliga investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för vidmakthållande Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av vidmakthållande * Exklusive förvärv av aktier i intressebolag 25 mkr. LFV genomför såväl investeringar i nya tekniska lösningar som löpande uppgraderingar av såväl tekniska system som arbetsmetodik. Ny-, underhållsoch ersättningsinvesteringar sker fortlöpande för att bibehålla flygsäkerhet, säkerställa kapacitet och regularitet samt för att effektivisera verksamheten. Prioriteringarna styrs i högsta grad av de krav på systemutveckling som ställs genom EU samt behovet av att successivt utveckla och förnya infrastrukturen, öka ruboust heten i kontrollcentraler och den tekniska infrastrukturen för flygtrafiktjänsten. Ett ökat intresse för digitalisering och för flygtrafik ledning på distans har också resulterat i satsningar för att möta efterfrågan från kunderna och marknaden. Det har under året genomförts omfattande investeringar i främst flygtrafikledning på distans (RTS), ATM-, radar- och kommunikationsutrustning. Satsningarna beror delvis på att LFV befinner sig i en period 64 46 1 1 – 16 6 17 – 88* 88* 88 88 12 5 15 6 1 0 9 – 49 49 49 49 Utfall 2017 62 21 35 – 3 3 29 – 153 153 153 153 5 28 30 10 1 – – – 73 73 73 73 Plan 2018 152 – – – – 10 72 – 234 234 234 234 – 21 8 8 – – 11 – 48 48 48 48 Utfall 2018 112 38 12 2 101 0 – – 264 264 264 264 7 27 22 3 – 1 – – 59 59 59 59 av systemomsättning och för att möta nya regulativa krav på infrastrukturen men även på behovet av att öka robustheten och kapaciteten för att möta de ökade flygtrafikvolymerna i svenskt luftrum och säkerställa kontinuitet i driften. Investeringarna i radarutrustning är ett led i modernisering av radarstationer och för att möta ökade krav av övervakning av luftrummet. Över tid har mängden oidentifierade luftfartyg över internationellt vatten i södra delarna av svenskt luftrum ökat. Investeringarna är även ett resultat av behovet av att investera i ny teknik pådrivet av regleringar. Det finns även andra behov och krav på att investera i radarkommunikation för att bibehålla hög flygsäkerhet och kapacitet. LFV har under flera år investerat och utvecklat infrastruktur inom flygtrafikledning på distans så kallade Remote Tower Swervices (RTS). Kontrollcentralen (RTC, Remote Tower Center) i Sundsvall har byggts ut 2016/17 för en ökad kapacitet. Det har också skett en fortsatt utveckling av RTS bland annat för att en flygledare ska kunna hantera flera flygplatser simultant (så kallad multipel-lösning). Under 2018 har uppförandet av en ny konctrollcentral för flygtrafikledning på distans utförts, RTC Stockholm, som ska färdigställas under 2019. Investeringar görs också i tekniska lösningar för RTS och operativa drift från RTC Stockholm inklustive teknisk utrustning för RTS på fyra av Swedavias flygplatser. Investeringarna i kommunikations- och radioutrustning har också prioriterats. Under året har LFV genomfört omfattade investeringar i radio-, transmissions och telekommunikationssystem med anledning av åldrande system och för att bibehålla säkerhet, kapacitet och tillgänglighet. Även nya regulativa krav har resulterat i ökade investeringar inom kommunikation och radio. LFV ser att investeringar inom nät, kommunikation och radio kommer ha en motsvarande takt framåt såsom för 2018 men med än mer fokus på robusthet samt fysisk och logisk it-säkerhet. LFV genomför löpande prioriteringar och anpassar investeringsplanen i förhållande till omvärldsförändringar och verksamhetsbehov. Omdisponeringar har delvis skett jämfört med investeringsplanen i regleringsbrevet för 2018 för att möta de behov som LFV sett pådrivet av teknikutveckling, krav på en ökad robusthet samt andra omvärldsfaktorer. Fördelningen mellan nya investeringar och vidmakthållande ligger på en motsvarande nivå som plan 2018. Sammantaget har investeringsbehoven kontinuerligt ökat över de två senaste åren framförallt avseende ATM-, radar-, och kommunikationsutrustning. Jämfört med planerna är det främst radar- och kommunikationsutrustning som ökat och kommersiella investeringar minskat. I planen för 2018 låg investeringar i RTS och RTC Stockholm med som en del i ATM-utrustningen respektive kommersiella investeringar vilket vid återrapporteringen för 2018 mer nogsamt fördelats och klassificerats som nya investeringar i byggnad respektive ATM-utrustning. Med anledning av ökade investeringar i infrastruktur på grund av nya regleringar, ökade krav på kapacitet, ökade samhällskrav samt de fortsatta satsningarna i fjärrstyrd flygtrafikledning bedöms investeringarna fortsätta öka under de närmaste kommande åren. Vissa omdisponeringar inom ramen kan komma att ske.
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar