ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet L F V 2018 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE PRESTATIONSSTYRNING FÖR ÖKAD EFFEKTIVITET Inom EU finns en omfattande reglering av leverantörer av flygtrafiktjänster. Här ingår bland annat certifieringskrav, krav på teknisk harmonisering och bildande av funktionella luftrumsblock över nationsgränserna. EU-kommissionen fastställer också så kallade prestationsplaner med mål för flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. EU:s långsiktiga mål är att: • tredubbla kapaciteten i luftrummet • behålla eller förbättra flygsäkerheten oberoende av trafikökningar • halvera kostnaderna för flygtrafikledning • minska varje flygnings miljöpåverkan med 10 procent. Mål sätts sedan för de olika staterna och luftrumsblocken. För Sveriges del omfattar målen en route och terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport. För den första referensperioden, RP1 2012–2014, uppnådde LFV samtliga mål. För innevarande period, RP2 2015–2019, har LFV så här långt uppnått målen under 2015–2017. 2018 klarade LFV målen undantaget miljö och kapacitet för terminal Arlanda. Det mest utmanande målet är att enhetskostnaden för att trafikera det svenska luftrummet ska sänkas med 17 procent under RP2. KOSTNADSKRAV Genom systemet regleras undervägsavgifterna och terminalavgifterna vid Stockholm Arlanda Airport. Undervägsavgifterna finansierar, utöver den flygtrafiktjänst en route som utförs vid kontrollcentralerna och tillhörande infrastruktur, även flyginformationstjänst och en betydande del av den lokala flygtrafiktjänst som utförs från flygplatsernas kontrolltorn och terminalkontroller. Sammantaget svarar dessa avgifter för cirka 80 procent av LFVs omsättning. Flygtrafiktjänstleverantörerna står för den största andelen av undervägsavgiften. Under RP2 2015-2019 ska enhetskostnaden i fast pris minska med i genomsnitt 2,4 procent per år. LFV når målet för både en route och terminal Arlanda, exklusive extrakostnader för pensioner som är undantagna från riskdelning, i första hand föranledda av den låga räntenivån. En slutlig avstämning sker tidigast 2020. Efter att under perioden 2015–2017 ha genomfört ett besparingsprogram på 200 miljoner kronor har det visat sig svårt att genomföra ytterligare stora effektivise ringar. Därtill har en kraftigare trafiktillväxt och ökade krav på infrastrukturen medfört stora resursbehov och ökade kostnader. UNDERVÄGSAVGIFTER 2018 (euro/service unit) 79,98 20 40 60 80 0 69,54 67,07 67,105 63,48 59,61 59,02 54,79 45,47 43,59 42,55 27,69 27,47 24 Italien Spanien Tyskland Storbritannien Frankrike Danmark Sverige Finland Norge Litauen Polen Irland Lettland
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar